از بافت روستا چه می دانید ؟ افزایش بافت روستا چه کمکی به توسعه آن می کند؟

از بافت روستا چه می دانید ؟ افزایش بافت روستا چه کمکی به توسعه آن می کند؟

بافت روستایی چیست؟ اهیمت این برنامه چیست؟ طبق قانون، این برنامه چند ساله ست ؟

 

اطلاعیه شورای اسلامی و دهیاری روستای متکازین

به اطلاع هم محلی های محترم می رساند که بنا هست بافت روستا افزایش پیدا کند یکی از دلایلی که می تواند به عنوان دفاع از آن استفاده کرد درخواست پروانه ساختمان از دهیاری است
بنابراین عزیزانی که متقاضی پروانه ساختمان هستند به دهیاری مراجعه کنند و درخواست پروانه ساختمان نمایند.

بافت روستا

حال لازم است نکاتی در مورد بافت روستایی و اهمیت آن بدانیم :

بافت روستایی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانند تعریف مشابهی که برای بافت شهری ارائه دادیم، بافت روستایی نیز از مجموعه‌ای از خانه‌ها و محله‌ها در یک منطقه روستایی تشکیل شده است. همانطور که از قدیم می‌دانستیم، روستاها به واسطه عملکرد اساسی خود که در حقیقت، تامین کننده نیازهای اصلی زندگی هستند، یک جامعه پویا و فعال محسوب می‌شوند.

چه بسا شاهد آن هستیم که در بافت روستایی، فعالیت‌های دامداری، دامپروری و کشاورزی رونق بسیاری دارد. اگرچه روستاها نیز نیاز به توسعه و پیشرفته شدن دارند، اما به اندازه بافت شهری، در معرض فرسودگی قرار نمی‌گیرند.

اگر قرار باشد برنامه توسعه در اطراف بافت روستایی در نظر گرفته شود، معمولاً زمین‌‌های مجزا را انتخاب می‌کنند. البته تقویت و نوسازی بافت روستایی می‌تواند ازدحام و تمرکز بیش از حد را در بافت شهری کاهش دهد و از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری کنند.

تفاوت در بافت‌های شهری و روستایی و نیازهای اساسی اشتغال و روابط اجتماعی و زیست محیطی و شرایط اقتصادی موجب می‌شود تمایزاتی میان بافت شهری و روستایی وجود داشته باشد. یک برنامه‌ریزی دقیق میان نیازهای شهرها و روستاها می‌توانند این مسئله را بهتر مدیریت کنند.

داخل بافت بودن یک زمین به این معناست که در سیطره طرح هادی قرار گرفته است. به زمین‌های موجود در این طرح، مجوز ساخت داده می‌شود. بنابراین این زمین‌ها در غیاب هر مشکلی، می توانند میزبان ساخت و ساز ویلا باشند، عاملی که در زمین‌های خارج بافت، حکایت متفاوتی برایشان روایت شده. خارج بافت بودن، به معنای قرارگیری زمین خارج از محدوده طرح هادی روستایی است و آنچه خارج از این دایره باشد، از نعمت ساخت و ساز بی‌بهره خواهد ماند .

اهداف طرح روستایی ۴ مورد به شرح زیر است:
۱٫ ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی
۲٫ تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی
۳٫ هدایت وضعیت فیزیکی روستا
۴٫ ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی‌

بیان این نکته ضروری ست که طبق قانون، بازنگری های مورد نیاز در طرح هادی روستایی در پایان افق دهساله و به دنبال تحولات جمعیتی و تغییر شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی روستاها، انجام می شود . در جریان روند تهیه این طرحها، ضمن نقشه برداری مجدد و انجام مطالعات آماری و میدانی، کلیه اطلاعات روستاها به روز شده و بر مبنای شرایط جدید، برای یک دوره دهساله دیگر برنامه ریزی و طراحی می شوند.

لذا اهالی روستا که زمین هایی در اطراف بافت فعلی روستا دارند باید در صورت نیاز برای زمین هایشان درخواست ساخت بدهند تا بررسی شود .

نکته پایانی : همانطور که می دانیددر طرح هادی روستایی، قابلیت‌های روستا را استنباط می‌کنند و موقعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را زیر ذره‌بین می‌برند. بدین واسطه، در می‌یابند که هر روستا محتاج چه پیشرفت‌هایی است و اجرای کدامین پروژه‌های آبادانی و عمرانی در آن‌ها حیاتی است . لذا بافت روستایی با طرح هادی روستا در مسیری مشخص گام بر میدارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *