آیت الله حسینی مازندرانی: هنرمندان تصویر درستی از روحانیت به جامعه ارائه نمی‌کنند

آیت الله حسینی مازندرانی: هنرمندان تصویر درستی از روحانیت به جامعه ارائه نمی‌کنند

آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی، تولیت مدرسه علمیه و امام جماعت مسجد امام حسین علیه اسلامِ منطقه دیلمان شهرری و نماینده مراجع معظم تقلید معتقد است نگاه هنرمندانِ هنر هفتم به این قشر، دور از واقعیت ها و به دلیل ناآگاهی نسبت به زندگی روحانیون است.
آیت الله حسینی مازندرانی با تاکید بر ارایه واقعی و به دور از افراط و تفریطِ زندگی روحانیون، گفت: کار یک روحانی فقط پند، اندرز و موعظه نیست بلکه رسالت های بیشتری دارد. این واقعیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای مردم آشکار شد. ضمن اینکه بسیاری از روحانیون، امام جماعت یا خطیب یا استاد حوزه نیستند بلکه روانشناس، راننده، پزشک، بازرگان و … هستند. تاکنون چند فیلم یا سریال یا خبر درباره روحانیونی که مشاغل دیگر دارند، تهیه شده است؟
وی کارگردانان و تهیه کنندگان را به نمایش ابعاد و زوایای ناییدای زندگی روحانیون توصیه کرد و افزود: با ظهور انقلاب اسلامی، فرصتی مناسب برای نمایش چندبعدی زندگی مراجع و علما و همچنین مدارس علمیه فراهم شده است که به نظر می رسد چندان استفاده نشده است.
استاد سطوح عالی حوزه، با بیان اینکه هنر، رسانه ای کم نظیر در بیان ارزش ها و آموزه های دینی است، ادامه داد: الحمدالله در آثاری مانند طلا و مس و پرده نشین، نگاهی تازه به روحانیت به نمایش درآمد؛ به ویژه که تلاش شد، انسان بماهو انسان، با تمام دشواری ها، زیبایی ها و لذت های زندگی اش به نمایش درآید.
وی با اشاره به نامه اخیر شورای عالی حوزه های علمیه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس جمهور برای رصد بیشتر آثار سینمایی مرتبط با روحانیت و استفاده از دیدگاه های علما و کارشناسان حوزوی خاطرنشان کرد: این نامه در صورتِ عملیاتی شدن، گام مهم و سازنده ای برای آشنای هرچه بیشتر مردم با ساختار مختلف زندگی معممین است.
امام جماعت مسجد جامع امام حسین علیه السلام افزود: تضعیف یا تقلیل نقش روحانیت در مقام یک معلم اخلاق یا واعظ گوشه نشین، تبعات اجتماعی به همراه دارد؛ ضمن اینکه این سوال به ذهن مخاطب می رسد؛ مگر امام خمینی (ره)، شهید بهشتی، شهید مطهری و سایر علمای انقلابی، روحانی نبودند!؟ هنرمندان، به این نکته نیز توجه کنند که، ترسیم چهره نادرست نقش ها و وظایف روحانیت، خطر تضعیف نقش آفرینی سیاسی-اجتماعی روحانیت را در دراز مدت به همراه خواهد داشت!
وی مشورت با روحانیون آشنا با هنر و رسانه را راهکاری موثر در ساخت آثار کامل و دقیق، خواند و گفت: هرچند چند دهه روحانیت به این عرصه وارد نشد اما پس از درک اهمیت این فضا، به سرعت در حال آشنایی و اثرگذاری در این زمینه هستند. جشنواره هایی که طی چندسال اخیر با مدیریت شخصیت ها حوزوی برگزار شده است، نمایانگر این حقیقت است.
آیت الله حسینی مازندرانی در پاسخ به این سوال که چقدر فیلم و سریال می بیند، تصریح کرد: متاسفانه روحانیت و هنرمندان نتوانستند با همکاری یکدیگر، تصویری درست از معممین به جامعه ارایه کنند و اینکه، این قشر، ابتدا، انسان و سپس، روحانی هستند. با این توضیح روشن می شود که آخوندها، بیگانه از سینما و تلویزیون نیستند. هرچند بخش هایی از مردم معتقدند، روحانی نباید فیلم ببیند یا این سوال را طرح می کنند که؛ «مگر آخوند، فیلم می بیند؟».
نماینده مراجع معظم تقلید در شهرری، ابراز امیدواری کرد با تشکیل مرکز حوزوی در رسانه ملی و سازمان های هنری و سینمایی، هنرمندان می توانند تصویر درست و دقیقتر از روحانیون ارایه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *