حجت الاسلام بابایی :نقش حضرت رقیه (س) در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی

حجت الاسلام بابایی :نقش حضرت رقیه (س) در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی

فاطمه صغیره سومین دختر امام حسین(ع) مادرش ام اسحاق همسر امام حسن(ع) بود که بنا به وصیت حضرتش با امام حسین ازدواج کرد که بر اثر بیماری درگذشت و کفالت ایشان به زینب کبری(س) واگذار شد. لقب حضرت رقیه و شهرت به رقیه داشت.
واقعه عاشورا را می توان از منظر و جهات مختلفی تحلیل و بررسی کرد. یکی از این جهات وجود افراد و شخصیت های بسیار متنوع در سپاه امام حسین(ع) است که هر کدام حامل پیامی شگرف و شگفت انگیز بوده اند. در سپاه امام حسین(ع) علاوه بر مردان زنان نیز نقش پررنگی داشتند.
حضرت رقیه (س) هم از جمله شهدایی بود که نقش بسیار تأثیرگذاری در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت. حضور این کودک خردسال که مرقد مطهرش در شهر شام می باشد ، در متن نهضت حسینی (ع) محرز بوده و بی هیچ شک و شبهه ای ساده و ناچیز نبوده است.
نقش حضرت رقیه (س) در تبدیل واقعه عاشورا یه یک جریان سیال تاریخی:
جریان کربلا محدود به واقعه روز عاشورا نیست ، چراکه ادامه نهضت حسینی(ع) را می توان از خطبه های غرای امام سجاد(ع) تا نقش بیدارگری حضرت زینب (س) در شهرهاس بزرگی چون کوفه و شام یافت.
نهضت حسینی (ع) با یادگار گذاشتن نشانه ای گرانقدر در شهر شام باعث دگرگونی عمیق و تغییری شگرف در این شهر شد.
چراکه شام سال ها تحت امارت معاویه بوده و بدست وی اداره می شد.
در این شهر با تبلیغات شوم معاویه ، سبّ و لعن علی (ع) رواج داشت. معاویه بوسیله قاضیان و مبلغین و قاریان درباری خود دست به جعل احادیث و روایات زده و آنها را به نفع خود در خدمت گرفته بوده و بیست سال علیه خاندان عصمت و طهارت (ع) تبلیغ کرده بود. مردم با دشمنی علی (ع) و خاندانش خو گرفته بودند و از مسائل اعتقادی آنها شده بود.
استفاده معاویه از مثلث زر و زور و تزویر :
در عصر معاویه قرائت های مختلفی از دین نبود یعنی در آن عصر خبری از شیطان پرستی ، امانیسم ، فمنیسم و … نبود ولی معاویه با به خدمت گرفتن شاعران ، جاعلان احادیث ، قارایان و مفسرین قرآن کریم طوری برای خود و درباریانش تبلیغات کرده بود که مردم فرق اسلام علوی و اسلام اموی را نمی دانستند. مانند عملکرد امروز استکبار جهانی که در منطقه ، اسلامی با چهره داعش به جهانیان معرفی کرده که مردم از اسلام فقط خشونت ، قتل ، غارت و توحش را می بینند. همان مثلث زر و زور و تزویر است که ابزار امروز آن با ابزار عصر گذشته متفاوت است و از این طریق دنبال اسلام هراسی و ایران هراسی هستند و در برخی کشورها اسلام را به چهره سکولار و اسلام بی ولایت معرفی کرده اند و این را خوب می دانند اسلامی که حول محور ولایت نباشد ، اسلام بی بند و بار و به تعبیر امام راحل اسلام آمریکایی می شود.
به یمن حضور این بانوی بزرگ( حضرت رقیه) در قلب حکومت امویان ، راه گم کردگان طریق ولایت به سمت اهل بیت (ع) هدایت شدند و مَثَلِ حضرت رقیه (س) در شام مَثَلِ چراغ هدایت و خورشیدی درخشان برای انسان های سرگردان مانده بود که باعث نجاتشان شد.
اسرای اهل بیت (ع) حرکتی را در شهر شام آغاز و جرقه ای ایجاد کرده بودند که با برگزاری مجالس عزاداری و سوگواری برای امام حسین (ع) و خطبه های امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) ، پرده از چهره کریه حکومت اموی برداشتند و با رسوا کردن خاندان بنی امیه اسلام راستین را به مردم آن منطقه معرفی کردند و شهادت حضرت رقیه (س) دلیلی دیگر بر مظلومیت خاندان پیامبر (ص) و ادامه رسالت نهضت کربلا بود که مضجع مطهر آن بزرگ بانوی اسلام ، مرکز و قطلبی برای هدایت آیندگان شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *