محراب مسجد متکازین از نگاهی دیگر !

محراب مسجد متکازین از نگاهی دیگر !

تصویر شماره یک : محراب زیبای مسجد متکازین

تصویر شماره دو : محراب مسجد ( نوشته های دور محراب حذف شدند )

یکی از نکاتی که همیشه در مسجد محور توجه ویژه هست و باید قرار بگیرد محراب مسجد است . مسجد زیبای متکازین که انصافا زیبا و خوب ساخته شده است داری محرابی زیبا می باشد ولی ایرادی که می توان به این محراب داشت نوشته های دور محراب است .

اینکه کتیبه ای در مسجد باشد تا سرگذشت فرهنگ متکازینی ها و یا بانیان مسجد در آن قید شده باشد لازم باشد ولی اینکه در کجا نصب شود نکته ی مهمی ست که گویا توجهی به آن نشده است . از زمانیکه این محراب درست شد و نوشته ها نصب گردید انتقادها شروع شد ولی نه علنی . هر زمان که توفیق می شد روستا می رفتم و در مسجد بین اهالی محترم می نشستم به این نوشته ها ایراد داشتند . اکثرا هم به این نکته اشاره می کردند که هنگام نماز و مخصوصا قنوت حواسمان به این نوشته هاست .

حتی چند نفری انتقاد شدیدتری داشتند که فعلا لازم نیست در اینجا ذکر شود .

بهمین دلیل این نوشته در نظر دارد نظر شما هم محلی های عزیز را در این زمینه جویا شود  که کدام نمای محراب بهتر است . ( تصویر یک یا دو )

این نوشته قصد بی احترامی به شخص یا مسئولی را ندارد فقط لازم بود در جایی این نوشته بیان شود تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد .

پیشنهاد ما نصب این کتبیه در ورودی مسجد و یا حیاط مسجد می باشد

18 نظرات

  1. با سلام .
    از شما تشکر میکنم بابت پرداختن به این موضوع . یقینا” تصویر شماره۲ بهتره.
    اصلا” جای این نوشته ها بیرون مسجد و یا سردر ورودی مسجده . بارها افراد غیر بومی که در مسجد حضور پیدا کردند به این مسئاله انتقاد کرده و می کنند .
    انشالله با تدبیر بزرگان تاریخچه مسجد در جایی مناسب درج و دور محراب اصلاح بشود.

    1. سردبیر

      علیکم السلام . ان شالله بزرگان و مسئولین محترم روستا از این بابت از ما دلخور نشوند که چرا به این موضوع پرداخته شد . چون بارها در مورد محراب حرفهایی زده می شود که خوب نیست .

    1. سردبیر

      سلام . ممنون از حضورتون . بله به نکته خوبی اشاره کردید .( البته این عکس رو به این علت گذاشتم که فضا زیاد خالی شده بود. باز تمثال علما آنچنان تو ذوق نیست . ) در حالت کلی نباید تصویر و … در مقابل دیدگان نمازگزار باشد .

  2. واقعاازیک روستای عالم پرور چنین کاری بعید بودبایدهرچه زودتر این نوشته ها پاک شده وجایگزین ان ادعیه نوشته شود .براستی تا کی باید تظاهر وخودبزرگ بینی داشته باشیم جواب شهدا را چه می دهند این اقایان .کار برای خدا این همه دورنگی چرا؟قبله وقنوت برای خدا نه برای ریاکاران

  3. سلام. کاملا درسته حرفتون . باید جای دیگه ای باشه . حالا اگر مقدور نیست حداقل اون قسمت ها پارچه ای سفید بندازن که کلا از جلوی چشم ها محو بشه . این هم فکر خوبیه . خیلی هزینه هم برای شورا نداره . چند متر پارچه فقط .

    1. سردبیر

      سلام . راستش خیلی نمی خواهم در این مورد مسئله را کش بدهم ، ولی حتما تا بحال مسئولین محترم این حرفها رو شنیده اند و این مطالب را خوانده اند . ولی گویا برخی دنبال منفعت خودشان هستند .
      از نظر و راهکار شما نیز ممنونیم .

  4. خلیلی

    با عرض سلام و ادب
    آنچه در حاشیه محراب نگاشته شده است با موافقت بزرگان اهل تقوا بوده که نباید هرچه و هرکس را نمی پسندیم علامت بی تقوایی براو زنیم(نظر۹)به نظر بنده بحث شما در باره این موضوع بیشتر مسأله طایفه است تا درد دین و دنیا و از طرح مسائل طایفه ای و اختلاف انگیز خود داری نمائید

    1. سردبیر

      با سلام خدمت شما برادر و هم محلی عزیز .
      به نکته ای اشاره کردید که شاید مورد سئوال بسیاری بود ولی نظری ندادند . در این سایت ملاحظه بفرمایید اکثر کارهای انجام شده مورد توجه قرار گرفته است . اگر قرار بر طائفه نگری بود ، نباید درج می گشت .
      ثانیاً ؛ این حکم را ملاحظه کنید :
      “س:امروزه در بعضی از مساجد و یا مکانهایی‏که نماز جمعه اقامه می‏شود،عکسها و پوسترهایی‏روبروی نمازگزاران نصب می‏شود،آیا نماز خواندن دراین مکانها اشکال دارد.

      ج-نماز صحیح است،هر چند در مقابل‏نمازگزار بودن آن کراهت دارد و کراهت‏رفع می‏شود به اینکه روی آن را به وسیله‏ای بپوشانند. ”
      نظر شما در مورد حکم بالا چیست ؟
      قرار گرفتن هر چیزی که نظر نمازگزار را منحرف کند ، مکروه است .
      این را بدانید بد نیست که برای گذاشتن این مطلب در سایت، ماه ها بود تردید داشتم ، هر زمان در مسجد محل بودم هم محلی ها در جمع دو و سه نفرشان در مورد محراب چیزی میگفتند ، لازم بود در سایتی نظر هم محلی های عزیز گذاشته شود . در ضمن قصد ما بی احترامی به بزرگان روستا نبود . بلکه لازم است در روستایی که مهد علم و شهادت است به احکام توجه بیشتری شود .
      با تشکر از حضور و توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *