مشروح خطبه های نمازجمعه چناران

مشروح خطبه های نمازجمعه چناران

به گزارش روابط عمومی نهاد امامت جمعه چناران، حجت الاسلام مظفر تاجی، خطیب جمعه چناران بااشاره به سخنان جان کری وزیرخارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درموضوع توافق هسته ای با ایران گفت : مهم‌ ترین و قابل‌ تأمل ‌ترین گفته‌ های کری در این جلسه این سخنان بود؛ «اگر ایران اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی را ندهد، تحریم‌ ها برمی‌گردد»، «اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران غروب و پایانی ندارد»، «هرگز تحریم ‌ها علیه نیروی قدس برداشته نخواهد شد»، «اطمینان می‌دهم که این توافق به‌ نفع امنیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است» و … .
وی ادامه داد: درباره این سخنان آقای کری چند فرض مطرح است:
۱- این سخنان فقط مصرف داخلی دارد (همانگونه که بارها مسئولان دیپلماسی کشور گفته‌ اند) تا نمایندگان کنگره و سنا را مجاب کند این توافق را رد نکنند!
۲- تمام این ادعاها و ادعاهای قبلی کری و دیگر مقامات آمریکایی درباره این توافق صحیح است و فرآیند و نتیجه نهایی این توافق، همین ادعاهایی است که مطرح می‌شود.
۳- اصولاً انتقادات علی ‌الظاهر شدید نمایندگان و دولت آمریکا، بازی ‌ای بیش نیست و بیشتر برای تأثیرگذاری بر حریف (طرف ایرانی)، به‌ ویژه نمایندگان مجلس ایران است تا به طرف ایرانی القا کنند این توافق فقط به‌ نفع ایران و به زیان آمریکاست تا نمایندگان ایران زیاد به آن خرده نگرفته و آن را تأیید کنند!
۴- اختلاف کنگره و دولت آمریکا واقعی است و دو طرف برای پیروزی در انتخابات آتی سعی در جلب ‌نظر مردم آمریکا به خود را دارند.
تاجی افزود: درباره مفروضات فوق می‌توان گفت: شاید بخشی از آنان و یا حتی بیشتر آنان درست باشد، اما در این‌ باره چند نکته دیگر وجود دارد که نباید از نظر دور بماند: اولاً کنگره و سنا برخلاف ژست مخالفت با توافق، آن را تصویب خواهند کرد، چرا که همانگونه که کری هم گفت، رد آن از سوی کنگره آمریکا، حیثیت آمریکا را در افکار عمومی جهان بر باد داده و دیگر هیچکس به آمریکا در توافقات فی‌مابین آتی اعتماد نخواهد کرد.
ثانیاً، آمریکایی‌ها چه بخواهند یا نخواهند، تنها همین نفس انجام این توافق نیم‌ بند هسته‌ای با ایران، شکاف بزرگی در دیوار تحریم‌ ها ایجاد کرده که اگر آمریکا بعدها بخواهد تحریم‌ ها را بازگرداند، جامعه جهانی حتی هم ‌پیمانان آمریکا (اتحادیه اروپا) نیز از آن حمایت نخواهند کرد، نکته‌ای که کری در همین جلسه نیز به آن اشاره کرد.
ثالثاً، نکته مهمتر اینکه مناقشه کنگره و دولت آمریکا یک فصل مشترکی دارد؛ یعنی هر دو به ‌دنبال محدودیت ایران و دشمنی با پیشرفت ایرانند، فقط راه ‌های ‌شان متفاوت است؛ پس ملت و نظام ایران حق دارند، هیچ ‌گاه به آمریکا ‌‌اعتماد نداشته باشند.
فرانسه برای ورود به بازار ایران باید تعهدات جدی بدهد/ فرانسه در خصومت با جمهوری اسلامی نسبت به انگلیس و آمریکا تفاوت چندانی ندارد
حجت الاسلام تاجی بااشاره به سفرلوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه به ایران وگلایه ازاستقبال گرم رییس جمهورازایشان گفت : فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و نخست وزیر سال‌های پیش این کشور، سیاستمدار ۶۴ ساله پرحاشیه ای که نام خود و کشورش را با لکه‌های سیاه زیادی همراه کرده است.
وی افزود: از رسوایی‌های سال ۱۹۸۵ در خصوص انفجار کشتی جنگجویان رنگین کمان که به قانون بمب‌های اتمی فرانسه اعتراض می‌ کردند تا سرقت اموال عتیقه ایران و قتل تعدادی از دانشجویان ایرانی در فرانسه و البته مهمتر از همه پرونده موسوم به خون‌های آلوده ،پرونده ای که اهمیتش فابیوس را به عنوان سیاستمدار خون‌ های آلوده معرفی کرد.
وی تصریح کرد: جهان امروز دنیایی است که منافع ملی و حرکت در مسیر اهداف اولویتمند و کلان کشورها مهمترین چراغ راهنمای سیاست خارجی به شمار می رود. به طور مشخص کشور ما نیز از این قاعده بر کنار نیست و کسب منافع ملی بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت در مسیر آرمان های اصیلی همچون اعتلای جمهوری اسلامی ایران در جهان ضرورتی انکار ناپذیر است.
تاجی اظهار داشت: بر همین اساس رفتارهای کشوری چون فرانسه در جریان مذاکرات هسته ای و کارشکنی و سخت گیری علیه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای برنامه های سیاست خارجی پاریس شگفتی را بر نمی انگیزد.
وی خاطر نشان کرد: فرانسوی ها به طور مشخص با توجه به ضرورت جلب نظر رهبران برخی کشورهای عربی با هدف دستیابی به منافع اقتصادی، بازرگانی و دلارهای نفتی مورد نیاز برای بسامان سازی اقتصاد خود با محور ضد ایرانی در خاورمیانه همراهی نشان دادند و تلاش کردند از مزیت های سیاسی و دیپلماتیک همسویی با سازگان (ارکستر) ضد ایرانی رژیم صهیونیستی بهره جویند.
امام جمعه چناران در ادامه گفت: کشور فرانسه از جمله کشورهای خیانتکاری است که باید برای ورود به بازار ایران تعهدات جدی بدهد. فرانسه در زمینه خصومت با جمهوری اسلامی نسبت به انگلیس و آمریکا تفاوت چندانی ندارد.
وی افزود: علاوه بر این ، فرانسه نقش مانع را در مذاکرات هسته ای ایفا کرده است، در تحولات اخیر منطقه سوگیری کاملا مشخصی نسبت به جریانات تروریستی رژیم صهیونیستی داشته و نقش دایه را برای منافقین ایفا کرده است.
وی بر این نکته تاکید کرد که:فرانسه که می‌خواهد بعد از توافق بر سر سفره بازار ایران بنشیند باید ضمانت‌ های لازم را بدهد و این ضمانت‌ها بستگی به اراده سیاسی این کشور دارد. اکنون نیز حضورفابیوس درتهران اقدامی جز پیگیری منافع کشورش در تهران نیست و سازگار کردن مجموعه یی از منافع متعارض و ناهمسوی خاورمیانه یی برای فرانسه جز از عهده ی دیپلماسی برنخواهد آمد.
نقش بی ‏بدیل رهبر انقلاب در شکل ‏گیری حرکت پرشتاب علمی کشور
خطیب جمعه چناران بااشاره به اقدام ارزشی بسیجیان مدال آوردرالمپیادهای علمی ، درتقدیم ۲۲مدال علمی به رهبرمعظم انقلاب ، به نقش بی‏بدیل رهبر معظم انقلاب در حرکت پرشتاب علمی کشور در دو دهه اخیراظهار داشت : نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که درک و شناخت این نخبگان جوان و مدال‏آوران المپیادهای کشور را باید تحسین کرد. آنان به‏ خوبی متوجه شده ‏اند که در طول بیش از دو دهه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی نقشی بی ‏بدیل و جدی در شکل ‏گیری حرکت پرشتاب علمی کشور داشته ‏اند.
وی ادامه داد: این جوانان نخبه و خوش ‏آتیه به‏ خوبی‏ دریافته ‏اند که مسأله توجه به نخبگان و توجه به حرکت علمی سازمان‏ یافته و تلاش برای توجه ویژه به جوانان نخبه از طرح‏هایی بوده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول بیست و چند سال گذشته دائماً به آن توجه داشتند و دولت‏ های مختلف را که در طول این دهه‏ ها بر سر کار آمدند به پی ‏گیری و توجه خاص به امر علم و نخبگان توصیه کردند.
وی افزود: توجه رهبری انقلاب به مسأله علم و توجه به نخبگان صرفاً در حد توصیه به مسؤولان اجرایی نبوده است. ایشان یک حرکت علمی و یک جنبش اجتماعی در این زمینه را رهبری کردند و با درایت و سیاست لازم برای چنین کاری، هم نهادسازی لازم را پی‏گیری کردند و هم با ایجاد یک ادبیات رایج و یک فرهنگ علمی تلاش کردند که جامعه به‏ سوی‏ این شتاب علمی سوق داده شود. آنچه امروز از آن به گفتمان تولید علم و تلاش برای رسیدن به مرزهای علوم در ایران اسلامی از آن یاد می‏شود، مدیون تلاش پی ‏گیر رهبری در طول بیست و چند سال گذشته است.
وی به اساتید دانشگاه ‏ها، دانشجویان، نخبگان علمی، مسؤولان وزارت‏خانه‏ های مربوطه (آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فن ‏آوری، بهداشت و آموزش پزشکی)، مسؤولان بنیاد نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری و دیگران توجه خاص داشتند و با جلسات متعدد منظم و دوره‏ای با این گروه‏ ها همواره پی‏ گیر این شتاب علمی و این جنبش علمی در کشور بودند. اکنون به لطف خدای متعال بیش از یک دهه است که حاصل این تلاش بیست و چند ساله، آرام آرام به ثمر نشسته است و شاهد شتاب علمی کشور و رشد جایگاه علمی ایران در عرصه بین‏المللی هستیم.
تاجی بیان داشت: از همین ‏روست که باید به انتخاب این جوانان آفرین گفت. آنان با اهدای مدال‏هایشان به رهبر انقلاب، به‏خوبی متوجه شدند که این حرکت پربرکت از کجا مدیریت و رهبری شده است.
دخالت نظامی ترکیه درعراق وسوریه نوعی پاسخ آرام‌ کننده به افکار عمومی داخل ترکیه است
خطیب جمعه چناران بااشاره به دخالت نظامی ترکیه درعراق وسوریه گفت : براساس برخی شواهد به نظر می‌رسد، هدف ترکیه از این حملات به نوعی پاسخ آرام‌ کننده به افکار عمومی داخل ترکیه است که در مخالفت با سیاست حمایت ترکیه از داعش روند فزاینده ‌ای پیدا کرده و انفجار اخیر در شهر … ترکیه که به داعش نسبت داده شد، آن را تشدید کرد.
تاجی در ادامه اظهار داشت: دولت ترکیه به این نتیجه رسید که اگر در همراهی با خشم مردم از این حرکت تروریستی اقدام درخوری انجام ندهد، ممکن است آتش خشم مردم سراسری شود؛ از سوی دیگر، دولت اردوغان با استفاده از فرصت حمله به داعش که احتمالاً حمایت همراه با شک و تردید مردمی را به همراه دارد، کوشیده است تا طرح منطقه امن در شمال سوریه را که مدت‌ها دنبال می‌کرد، تثبیت کند؛ اما گویا حمله به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق بیشتر جنبه خودنمایی داشته تا به نوعی قدرت برتر خود را به رخ کشورهای منطقه بکشد تا به پشتوانه آن در تعاملات سیاسی دست برتر داشته باشد.
وی عنوان کرد: مقامات ترکیه آنچه را که در این کر و فر فراموش کردند، درحالی‌که بسیار مهم و تعیین‌کننده است، نادیده‌گرفتن حق حاکمیت دو کشور عراق و سوریه است که چهره ترکیه را مخدوش می ‌سازد و آن را کشوری متجاوز به دنیا معرفی می‌کند.
شهید آیت ا…شیخ فضل ا…نوری سعی کرد تا اجازه ندهد ملی‏ گرایی به‏ جای اسلام‏ گرایی بنشیند
حجت الاسلام تاجی بااشاره به سالروزشهادت شهید آیت ا…شیخ فضل ا…نوری گفت : شهید شیخ فضل‏الله نوری ازجمله روحانیونی بود که در پیروزی نهضت مشروطه نقش مهمی ایفا کرد اما پس از مشاهده انحراف این نهضت، بنای مخالفت با روشنفکران غرب ‏زده گذاشت. او خواستار مشروطه مشروعه بود و مشروطه‏ ای را که بنای آن بر پایه قوانین اسلامی کشورهای غربی و الگوبرداری از تمدن و فرهنگ غربی بود را رد می ‏کرد.
وی ادامه داد: او از نخستین عالمان اسلامی بود که به نقشه استعمار در جهت اسلام ‏زدایی و جایگزین کردن حکومت لائیک تحت پوشش مشروطه و قانون اساسی پی‏ ‏برد و سعی کرد تا اجازه ندهد ملی‏ گرایی به‏ جای اسلام‏ گرایی بنشیند و به نام آزادی و دموکراسی، بی ‏بندوباری غربی در جامعه اسلامی حاکم شود.
امام جمعه چناران عنوان کرد: متأسفانه فریادهای شیخ فضل‏الله در فضای مسموم و غوغاسالار آن روز و در میان فریادها و شعارهای آزادی بیان محو شد و در بین توده مرعوب و وحشت‏زده، پذیرش نیافت و وی به‏عنوان مخالف آزادی و مشروطیت و حامی ‏استبداد شمرده شد و دیدگاهش تا سال‏های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت ظهور و بروز نیافت.
وی تصریح کرد: به تعبیرمرحوم جلال آل احمد، او «به‏عنوان مدافع حاکمیت تشیع اسلامی بالای دار رفت.» وی در جای دیگری می‏نویسد: «من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمی می ‏دانم که به علامت استیلای غرب ‏زدگی، پس از دویست سال کشمکش، بر بام سرای این مملکت برافراشته شد.»
تاجی اظهار داشت: گرچه جریان اخیر نیز با شکست مشروطه و ظهور استبداد رضاخانی، راه به جایی نبرد و بسیاری از این‏ روشنفکران، از عمال و کارگزاران اصلی رژیم استبدادی پهلوی شدند ولی با ارتکاب یک خطای تاریخی، ملت ایران را به مدت ۷۰ سال دیگر از دست‏یابی به حکومت اسلامی محروم کرد؛ زیرا آن‏ها با درک ناصحیح و سطحی از تجدّد، انقلاب مشروطه را به بن‏بستی هدایت کردند که تنها راه‏حل آن، کودتای ۱۲۹۹ رضاخان تلقی شد.
حمزه بن عبدالمطلب در مقابل پرچم شرک، لوای توحید را برافراشت
خطیب جمعه چناران با اشاره به سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء گفت : حمزه بن ابوالمطلب، عموى پیامبر گرامى اسلام(ص) بود، دو سال پیش از ولادت رسول خدا (ص) دیده ‏به جهان گشود. در میان جوانان قریش در دلاورى و بزرگوارى برجسته و در آزاداندیشى، آزادمنشى و ستم ‏ستیزى سرآمد بود. سلحشورى و توان رزمى وى همزمان با آغاز دوره جوانى نمودار شد.
وی ادامه داد: ایشان یکی از شخصیت های بزرگ در تاریخ اسلام است که در راه قرآن و دفاع از اسلام فداکاری و ایثار را به حد اعلی رسانید و در شرایطی که توحید در مقابل شرک و خداپرستی در مقابل بت پرستی قرار گرفته بود و پیامبر اسلام به یاران صدیق و حامیان مخلص و دلسوز نیازمند بود، به یاری ‌اش شتافت، جناب حمزه بن عبدالمطلب بود که مانند امیرمؤمنان، امام علی (ع)در مقابل پرچم شرک، لوای توحید را برافراشت و تعهد و ایمان خویش را در صحنه ‌های جنگ متجلی ساخت.
تاجی افزود: او در سخت‌ ترین و خطرناک ‌ترین وضعیت جنگ، که حتی بعضی از یاران نزدیک پیامبر معرکه را ترک کرده، به قله کوه‌ها و شیار دره ‌ها پناه می ‌‌بردند، دلیرانه مقاومت نمود، نه با یک دست که با دو شمشیر و با هر دو دست از رسول خدا دفاع کرد و با سپر قراردادن وجود خویش، حملات پیاپی دشمن را که متوجه جان آن حضرت بود، در هم شکست تا این که با فجیع‌ ترین وضع به مقام ارجمند شهادت نایل شد و در تاریخ به عنوان یکی از بزرگترین سرداران و مجاهدی مقاوم از مجاهدان شجاع و بااخلاص و از مدافعان و شهدای نامی ‌‌اسلام و به صورت عالیترین الگو و سرمشق متجلی گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *