مطالبی از هنرعابدین،زیرخاکسرذهن،معرفت دل،نقنه وچناران

مطالبی از هنرعابدین،زیرخاکسرذهن،معرفت دل،نقنه وچناران

وبلاگ مذهبی زیر خاکستر ذهن بمناسبت شهادت امام هادی ع با مطلبی بروز کردند :

images (3)

“برخورد متوکل عباسی با امام هادی علیه السلام چگونه بود؟
پاسخ :
متوکل عباسی یکی از جنایت کارترین خلفای عباسی است که از سال ۲۳۲ هـ.ق تا سال ۲۴۷ هـ.ق امر خلافت را برعهده داشت. او در دشمنی با امیرالمؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ و خاندان و شیعیان آن حضرت از هیچ کوششی فروگذار نکرد. دوران حکومت او برای شیعیان و علویان یکی از سیاهترین دورانها به شمار می‌ رود. از جمله جنایات وی می‌ توان به:
۱٫ تعقیب و زندانی کردن شیعیان و آزار و اذیت آنها[۱] ۲٫ دستور تخریب آرامگاه امام حسین ـ علیه السّلام ـ[۲] ۳٫ قتل شیعیانی همانند «ابن سکیت» یار با وفای امام جواد ـ علیه السّلام ـ و امام هادی ـ علیه السّلام ـ . و… اشاره کرد. بخشی از دوران زندگی حضرت امام هادی ـ علیه السّلام ـ در زمان حکومت متوکل عباسی بوده است. امام هادی ـ علیه السّلام ـ در سال ۲۱۲ هـ.ق در شهر مدینه به دنیا آمد و در ماه رجب سال ۲۵۴ هـ.ق در سامرا رحلت نمود.[۳]
مورخان می نویسند: متوکل امام هادی ـ علیه السّلام ـ را از مدینه به سامرا آورد.[۴] درباره علت آن دو قول وجود دارد. ابن شهر آشوب و شیخ مفید و عده ای دیگر نوشته اند: «سبب اینکه حضرت هادی ـ علیه السّلام ـ را از مدینه به سامرا آوردند این شد که عبدا… بن محمد (والی مدینه) پیش متوکل از حضرت هادی ـ علیه السّلام ـ سعایت و بدگویی کرد… هرچند امام هادی ـ علیه السّلام ـ در نامه ای که به متوکل نوشت دروغگویی او را یادآور شد، امّا متوکل با نوشتن نامه ای، امام ـ علیه السّلام ـ را به سامرا دعوت کرد.[۵] در روایتی دیگر مسعودی می‌ نویسد: «بریحه عباسی که مسئول نظارت بر اقامه نماز در حرمین (مکه و مدینه) بود بارها به متوکل نامه نوشت که اگر احتیاجی به حرمین داری علی بن محمد را از آنجا اخراج کن زیرا او مردم را به سوی خود دعوت می‌ کند و گروه انبوهی به او گرویده اند.»[۶] سرانجام این سعایت ها سبب شد که امام ـ علیه السّلام ـ به سامرا احضار شود. با توجه به اینکه مدت اقامت امام هادی ـ علیه السّلام ـ در سامرا بیست سال گزارش شده است[۷] و با توجه به تاریخ وفات امام هادی ـ علیه السّلام ـ (سال ۲۵۴ هـ.ق) می‌ توان نتیجه گرفت که متوکل آن حضرت را در سال ۲۳۴ هـ.ق از مدینه به سامرا فراخوانده است. هر چند نامه متوکل به امام هادی ـ علیه السّلام ـ نامه ای محترمانه بود امّا به نظر می‌ رسد که امام ـ علیه السّلام ـ به اجبار به این سفر رفته اند چرا که اولاً: متوکل یحیی بن هرثمه را به مدینه فرستاد تا آن حضرت را به سامرا بیاورد.[۸] ثانیاً: آن حضرت بعدها در سامرا فرمود: مرا از مدینه به اکراه به سامرا آوردند.[۹] ثالثاً: اگر امام هادی ـ علیه السّلام ـ دعوت متوکل را قبول نمی کرد این امر تأییدی می‌ شد بر گفتار سعایت کنندگان و باعث تحریک بیشتر متوکل می‌ شد و بهانه بیشتری به دست او می‌ داد که مشکلات فراوانی برای حضرت فراهم کند.[۱۰]» …

ادامه مطلب در وب مربوطه

نشست مشترک ائمه جمعه، استاندار و معاونان، فرمانداران، بخشداران و اعضای شورای اسلامی به گزارش پایگاه دفتر امام جمعه نقنه :

014-1024x768

016-1024x768

“حضور امام جمعه شهر نقنه در نشست مشترک با نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهرکرد حضرت آیت الله نکونام ، ائمه جمعه، استاندار و معاونان، فرمانداران، بخشداران و اعضای شورای اسلامی در محل دفتر نماینده محترم ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری
جلسه با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز شد ، بعد از تلاوت قرآن نماینده محترم ولی فقیه در جایگاه حاضر شده و مطالبی را متذکر شدند، ابتدا به مناسبت حلول ماه رجب به ذکر مطالبی در خصوص فضیلت این ماه پرداختند و بعد از ان در مورد ضرورت تشکیل این جلسه پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شعار همدلی و هم زبانی دولت و ملت پرداختند.در ادامه از طرح بزرگ همایش فعالان عرصه های مختلف استان چهارمحال و بختیاری در سیزدهم ماه رجب همزمان با ولادت با برکت امیر مومنان علی علیه السلام رونمایی فرمودند.در ادامه جلسه استاندار محترم به جایگاه رفته و در خصوص وفاق و همدلی بین استانداری و نماینده محترم ولی فقیه سخنانی را ایراد کردند و گفتند فرهنگسرای شهرکرد با ۳ میلیارد ریال اعتباری که اخیرا واگذار شد برای همایش بزرگ آماده خواهد شد.
در ادامه جلسه ائمه محترم جمعه سوالات و مسائل مختلفی را از جناب استاندار پرسیدند و ایشان پاسخگو بودند.در پی درخواست امام جمعه شهر نقنه از جناب استاندار برای حضور در شهر نقنه و تشکیل جلسه شورای اداری استاندار محترم در این خصوص قول مساعد دادند.

وبلاگ هنر عابدین در نوشته ای ما را به گذشته بردند و ابزار بازی دوران کودکی را به نمایش گذاشتند :

derzin-2

“کودکان (کت کته ها ket kete ha) در گذشته در کنار کمک به خانواده در کارهای کشاورزی و امور مربوط به دامداری که در بیشتر اوقات شبانه روز درگیر آنها بودند در اوقات باقیمانده سرگرمی های دیگری برای خود داشتند.رزین بازی یکی از تفریحات پسران (ریکا وچون Reka vachoon) بوده که بسیار طرفدار داشته و در مقابل ، مخالفت هایی از طرف خانواده ها این تفریح را تلخ می کرد .دلایل مخالفت با این بازی از درسو مشق افتادن،آسیب دیدن از پرتابه های این وسیله(مثلا بخره چش ره)،آسیب رساندن به شیشه ها و زخمی کردن ماکیان(کرگ و چیندکا krg o chindeka) و در حد اغراق آمیز سوراخ شدن شیراوانی ها و سرو صدای ناشی از برخورد به شیروانی بوده که به دلایل قبل رزین ها اکثرا در جایی مخفی نگهداری می شده و مسایل امنیتی مراعات می شده.در صورت پیدا شدن رزین ها به چندین روش امحا می شده مثلا انداختن داخل تنور(تندیر تش دله) یا شکستن دکلک (Dekalek) و بریدن کش(معروف به قش gesh) رزین بود.
یکی از دلایل ساخت رزین شکار پرندگانی چون گنجشک (میشکا)، تیکا بوده که قلق خاص خود را داشت و شکار آنها داخل روستا ترس خاصی هم داشت و اون این بود که اگه به هدف نمی خورد با احتمال زیاد به شیروانی خانه یا ساختمان های مرسوم(تندیر خنه tandir khene،کالوم kaloom،کرک کلی kerg keli)برخورد و با باعث آزار می شد.
در دهه های شصت به دلیل زیاد بودن جمعیت این وسیله بسیار شایع بوده و دست اکثر بچه ها دیده می شده و همچنین مواد اولیه برای درست کردن رزین سخت پیدا می شده.یکی از مهمترین این مواد کش(قش gesh) رزین بوده که بهترین نوع آن از دستکش های بنایی کار کرده تهیه می شد…. “

ادامه مطلب در وب مربوطه

وبلاگ ارزشی و مذهبی معرفت دل با موضوع رابطه ی بین گناه و نابودی عقل بروز کردند :

a8ec9405bdb8318f97f9c480f945ce06

“روایتی است منسوب به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)که می فرماید: من قارف ذنبا فقد فارقه عقل و لایعود إلیه أبدا(۱)
یعنی: با انجام هرگناه مقداری از عقل زائل میشود و هرگز برنمی گردد.
ابوحامد غزالی و فیض کاشانی(ره) می‌گویند: «در اثر گناه در قلب کدورت و تاریکی ایجاد می‌شود که اثرش هیچ‌گاه از بین نمی‌رود؛ زیرا نهایت این است که با کار خوب می‌توان اثر گناه را پاک و محو کرد؛ در حالی که اگر کار خوب، قبل از گناه واقع شود، به صفا و نورانیت قلب می‌افزاید. پس اگر بعد از گناه؛ کار نیکی، انجام شود، تنها وضعیت قلب را به قبل از گناه برمی‌گرداند و فایده کار خوب [که زیاد شدن نورانیت باشد]، از بین می‌رود. ولی اگر قبل از انجام کار نیک، گناهی نباشد نورانیت و صفای قلب را افزایش می‌دهد»(۲)”

گزارش وب نهاد امامت جمعه چناران از سخنرانی حجه الاسلام تاجی در دیدار روحانیون :

1000-108-13-BigPic2-15581

” امام جمعه چناران بابیان این مطلب دردیدارروحانیون مستقروهجرت باایشان گفت : درطول تاریخ یکی ازوظایف اصلی ومهم روحانیت ایجادهمدلی وهم زبانی دربین اقشارمختلف جامعه بوده است وروحانیت این وظیفه راازپیامبران وائمه به ارث برده است.
مدیرعالی حوزه علمیه چناران گفت : روحانیون و مبلغین با استفاده از مجالس وعظ و خطابه نسبت به فضا سازی لازم برای تحقق شعار سال تلاش ویژه خواهند کرد.
وی لازمه ایجاد فضای همدلی و همزبانی را ایجاد جریانی دو سویه و تعاملی دانست و تصریح کرد: بدون شک مساجد و ائمه جماعات، پلی ارتباطی بین دولت و ملت بوده و هر دو جریان را به هم مرتبط می‌کنند.
رییس شورای فرهنگ عمومی چناران با اشاره به توطئه دشمنان در ایجاد اختلاف و فاصله بین ملت و دولت، تأکید کرد: تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در نام گذاری این سال و عمل مسئولین و مردم به دستورات رهبری دسیسه های دشمن را نقش برآب خواهد کرد.
حجت‌الاسلام تاجی گفت: روحانیت با دقت در گفتار و رفتار، نقش بسیار مهمی در همدلی و همزبانی در جامعه ایفا کرده و این نقش تأثیرگذار و ارزشمند خواهد بود.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *