روز درختکاری در متکازین از منظری دیگر

روز درختکاری در متکازین از منظری دیگر

درخت کاری

شاید در نگاه اول بیان کردن روز درختکاری برای روستا مخصوصا برای روستاهای سرسبز شمال ایران زیاد مورد توجه قرار نگیرد . ولی اتفاقا در روستایی مثل متکازین  باید بیشتر به این موضوع توجه شود . چگونه ؟ چرا ؟ …

در شهرهایی مثل تهران شهرداری و محیط زیست اکثر درختان را پلاک گذاری کردند و توجه بیشتری روی حفظ درخت دارند و با خاطیان برخورد می کنند . حتی برای زدن جاده و یا ساختن خانه اگر قرار باشد درختی از مسیر قطع شود نیاز به برآوردها دارد و اگر محل مناسبتری برای جاده انتخاب نشد و راهی دیگر نیست جز برداشتن درخت ، باید درخت را با ریشه در بیاورند و در جایی دیگر بکارند و اگر بی قانونی صورت پذیرد فرد خاطی باید جوابگوی قانون باشد . اما نکته اینجاست که در شمال ایران زیاد به این نکته توجه نمی شود . یکی از دلایل می توان به جنگل های انبوه درخت اشاره داشت که هرکس به خیال خود می پندارد ، حالا اگر این درخت را قطع کنم مگر چه میشود . مصارف چوب برای اهالی روستا مثل متکازین از این قبیل است : پخت و پز غذا ، گرم کردن حمام منزل و حمام عمومی محل ، ساختن خانه ( که البته این مورد در این چند وقته کمتر شده و آهن آلات جایگزین شده اند ) و مصارف دیگر … .

روستاالبته گاهی بلایای طبیعی هم خرابی هایی را بجا می گذارد.

حال به نظر شما اگر اهالی محترم روستا حفاظت کافی از این درختان را نداشته باشند چه بر سر جنگل متکازین خواهد آمد ؟پس لازم است مردم فهیم متکازین همچون گذشته تلاشی مضاعف بر این نعمت خدادادی داشته باشند و این سرسبزی و زیبایی را به نسل های بعد حفظ کنیم . اگر هم برای ساختن خانه و یا عملیات عمرانی روستا چاره ای جز کندن درخت ندارند ، درخت را با ریشه در بیاورند و در جایی بکارند . پیشنهاد می شود مسئولین مربوطه برای بزرگداشت این روز در روستا و ارزش حفظ این نعمت ها کاری فرهنگی انجام دهد .

( یک نکته جالبی که در روستا وجود دارد این است که : در شهر هر جا درخت بکارند می گویند آباد کردیم ولی در روستا وقتی درختانی را قطع می کنند و زمین را گسترش میدهند میگویند زمین را آباد کردیم )

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *