نقش کتابخانه روستا در ترویج فرهنگ و سنت های حسنه و آموزش های کاربردی

نقش کتابخانه روستا در ترویج فرهنگ و سنت های حسنه و آموزش های کاربردی

download (1)

کتابخانه‌های روستایی به دلیل قرار گرفتن در حوزه ی فرهنگی و به جهت ارتباط نزدیک ترویج با مقوله‌های فرهنگی،پیوندی نزدیک و گسست‌ناپذیر با ترویج و فعالیتهای ترویجی دارند.به عبارت‌ دیگر،براساس این قاعدهء کلی که هرآنچه که بتواند به تقویت مبانی فرهنگی و فکری و تعالی ذهن‌ توده‌های روستایی کمک نماید،می‌تواند در همکاری نزدیک با ترویج قلمداد شود،کتابخانه‌های‌ روستایی نیز به علت کارکردی کاملا فرهنگی دارای خصیصه ی فوق در عالی‌ترین شکل ممکن‌ می‌باشند.بررسی سوابق موضوع در ایران نیز نشان می‌دهد که کتابخانه‌های روستایی در زمرهء وظایف و کارکردهای مروجان کشاورزی و خانه‌داری در سالهای قبل از انقلاب و کمیته‌های فرهنگی‌ وزارت جهاد سازندگی در سالهای پس از انقلاب محسوب می‌شده‌اند.در سالهای اخیر،توجه به‌ کتابخانه‌های روستایی با حاکم شدن تدریجی نگاه فن‌سالارانه بر مجموعه سیاستهای وزارت جهاد سازندگی و تقویت این ایده در سالهای پس از ادغام آن با وزارت کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی،تدریجا در حاشیه قرار گرفت.این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجونان هم،در سطحی بسیار محدود خدمات کتابخانه‌ای به روستاییان‌ ارائه می‌دهند.شرایط کنونی مناطق روستایی کشور ایجاب می‌کند که کارگزاران روستایی عنایت جدی‌تری به ایجاد و تقویت کتابخانه‌های روستایی از طریق همکاری با دیگر متولیان امور فرهنگی روستا داشته باشند.

download

از آنجا که بیشتر سوادآموزان از گروه های اجتماعی پایین روستائیان هستند، لازم است تا کتابخانه ها در این زمینه بیشتر فعالیت کنند. زیرا سوادآموزان معمولاً از نظر مالی دچار تنگناهایی هستند. در واقع کتابخانه های عمومی، روستایی و مساجد می توانند با ارائه خدمات ویژه به این گروه آنها را به طور دائم و مستمر از نظر خواندن و توسعه مهارت های مورد نیاز یاری کنند. پس باید مواد و منابع مورد نیاز تهیه و بنحو مطلوبی در اختیار علاقمندان گذاشته شود. لازم به ذکر است که تهیه منابع مورد نیاز برای این قشر از جامعه به دقت فراوانی نیاز دارد. زیرا باید مطالب ساده و جذاب طراحی شود و در اکثر موارد کاربرد حرفه ای و شغلی نیز داشته باشد. مثلاً کشاورزان می توانند از مطالب ساده ای که برای کشت انواع محصولات مفید است استفاده کنند.”با کمی تغییر”

  بنابراین اگر به روستای خودمان بنگریم یکی از از مسائل مهم آن‌ها، پایین بودن بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی است. این مسئله بیشتر ناشی از ضعف دانش و آگاهی کشاورزان و نداشتن نظام ترویجی مناسب و فقدان مراکز فرهنگی واطلاع‌رسانی می‌باشد تا عوامل سیاسی و اجتماعی دیگر. بنابراین دسترسی به محصولات فرهنگی از جمله کتاب، نشریات، فیلم، مطبوعات، اینترنت و سایر مواد فرهنگی، در دراز مدت منجر به تثبیت زیرساخت‌های فکری توسعه می‌شود و سطح آگاهی آنان را از مسایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بالا می‌برد./

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

مطلب مرتبط:

نیم نگاهی به کتابخانه روستا در هفته کتاب

2 نظرات

    1. سردبیر

      سلام برادر سجاد .
      چرا ما گاهی مسیر را گم می کنیم .
      هدف توجه به این اصل مهم بود که بتوانیم در راستای ترویج علوم و فنون به روستاییان کمک شود .حال منبع خبر خیلی مهم نیست برادر .

      خوشحال میشدیم بجای گشتن در منبع خبر ، نظری در راستای بهتر انجام شدن این مهم ارائه می دادید.
      موید و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *