یادواره ای که نماز جمعه را به سمت خود برد!

یادواره ای که نماز جمعه را به سمت خود برد!

 

شانزدهیمن یادواره شهدا و علمای روستای«متکازین» بهشهر به فرصتی برای برگزاری نماز جمعه در یکی از دور‌افتاده‌ترین نقاط کوهستانی شرق مازندران تبدیل شد.

 شانزدهمین یادواره ۱۴ شهید و علمای روستای«متکازین» بخش کوهستانی بهشهر دیروز با حضور علمای منطقه، مسئولان شهرستانی و مهمانانی از نقاط مختلف مازندران و گلستان همراه با برگزاری نماز جمعه در مسجد جامع این روستا برگزار شد.

 اعلام برنامه یادواره شهدا و علمای روستای متکازین در روز جمعه به ویژه اینکه موطن امام جمعه این شهرستان هم هست باعث شد تا علاوه بر برگزاری نماز جمعه در مصلای شهرستان به امامت امام جمعه موقت، مسجد جامع روستای متکازین هم شاهد برگزاری نماز جمعه به امامت آیت‌الله سید صابر جباری امام جمعه بهشهر و عضو مجلس خبرگان رهبری باشد.

 این مهم که برای نخستین‌بار در یکی از روستاهای دور‌افتاده و کوهستانی بهشهر رخ داد؛ به‌عنوان رویدادی خاطره‌انگیز موجب مباهات مردم بخش یانه‌سر خواهد بود.

 «مُتکازین» زادگاه بیش از ۱۰۰ عالم و آیات عظام از جمله نصیری، امینی، جباری، محمدی و تاجی است و شاید بهتر است بگوییم سرمایه‌های دینی و معنوی روستا زیر چتر عقب‌ماندگی‌های ظاهری ناشی از کمبود بودجه و امکانات گم شده است.

 البته این روستا هنرمندانی هم دارد که اگر «گلیمچه متکازین» و ثبت ملی آن را به یاد بیاورید بر چیره‌دستی مردمان آن صحّه خواهید گذاشت.

 به هر حال، به یاد شهدا و علمای متکازین، تریبون نماز جمعه این هفته بهشهر از شهر به روستا آمد تا مسبب یک سنت‌شکنی شیرین باشد و به قول امام جمعه بهشهر، دشمنان ببینند که تریبون نماز جمعه و خطبه‌های دشمن‌شکن به بیابان و کوه و جنگل و مناطق دورافتاده هم آمده و اگر زنده باشم نماز جمعه را به محلات دیگر هم می‌بریم.

 وی مانند دیگر علمای اسلام معتقد است که دشمن از اسلام سیلی خورده است، تحریم‌ها بهانه است، می‌خواهند ما را خلع سلاح کنند، اسلام را از ما گرفته و ما را برده بگیرند؛ یعنی ۱٫۵ میلیارد برده، و اگر ایران پس بزند، کار جهان اسلام تمام است.

 آیت‌الله جباری خطاب به نمازگزاران گفت: روزگاری ما خشاب و فشنگ نداشتیم که از خودمان دفاع کنیم اما امروز موشک‌هایی داریم که تا تلاویوو را هم نشانه می‌گیرد، جنگ مالی و تحریم‌های اقتصادی را دشمن به راه انداخت تا برای ما مشکل‌سازی کند و بگوید؛ نظام جمهوری اسلامی ایران قدرت ندارد اما جایگاه مردم ما و نظام ما آن‌قدر رفیع است که همه مشکلات را پس می‌زنیم.

 وی هشداری هم به ‌ملت‌هایی که فکر می‌کنند از کانال آمریکا می‌توانند به اهدافشان برسند، داد و گفت: امروز تمام شرارت‌های دنیا به آمریکا مربوط است که آمده در مرکز جهان اسلام یک غده سرطانی مثل اسرائیل ساخت، ذلالت اردوغان در ترکیه، اخوان‌المسلمین در مصر و طالبان در پاکستان تجربه‌های خوبی هستند.

 نماز جمعه، یادواره شهدا و علما، جلسه شورای اداری و همه و همه تمام شد، تصاویر شهدا و علما از نگاه‌ها می‌گذرند و مادران شهدایی که بر موکت‌های خاکی نشسته و تسبیح می‌زنند در حالی‌که رهگذران را خوب برانداز می‌کنند که نکند کسی نفهمیده باشد امروز کجا بوده است.

 جاده از حضور خالی می‌شود، و در این اندیشه‌ام که ما روزانه نیاز به شنیدن، گفتن و مطالعه چند کلمه حرف حساب داریم تا به خودمان بیائیم و سالانه، نیاز به برگزاری چند یادواره‌ شهدا داریم تا همیشه به یاد آن‌هایی باشیم که به‌خاطر ما بی‌ادعا رفتند.(منبع:خبرگزاری فارس)

4 نظرات

  1. باسلام،ضمن تشکرازاطلاع رسانی به موقع، ازاینکه اسم بنده حقیررادرردیف علمای بزرگ متکازین قراردادی نشانه حسن ظن جنابعالی به بنده است.وگرنه بنده شاگردکوچک این بزرگان هم به حساب نمی آیم.بنده بارهاگفتم که یک طلبه کوچک متکازینی هستم وبه کوچک بودنم درجمع روحانیت فرهیخته متکازینی افتخارمی کنم.(اقل طلبه متکازینی تاجی)

    1. سردبیر

      با سلام خدمت شما عزیز بزرگوار .
      این نشانه تواضع و فروتنی شماست . هم شما و هم ابوی مرحومتان جز بزرگان روستا بوده و هستید .
      روستای متکازین علمایی مانند شما کم ندارد . ولی به امید روزی که بتوان از پتانسیل بالای این افراد از ابعاد گوناگون اجتماعی و فرهنگی و علمی و … استفاده کامل شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *