چه کنیم آثار معنوی ماه رمضان در ما ماندگار باشد ؟

چه کنیم آثار معنوی ماه رمضان در ما ماندگار باشد ؟

استاد خلاق حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهر ری در گفتگویی با خبرنگار سایت متکازین در مورد چگونگی بهره مندی از فضایل ماه رمضان و همچنین ماندگاری معنویت این ماه رمضان فرمودند:

ماه رمضان ماه نزول فران  است، ماه توبه است ،ماه استجابت دعاست .ماهی ست که از همه ماه ها برتر است . پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  فرمودند: شقی و بدعاقبت آنهایی هستند که ماه تمام میشود و او هیچ تغییر تکرده است … یعتی هیچ انقلاب درونی ایجاد نشده است . این ماه  خودسازی است . ماه تطهیر نفس است ماه توبه.. ماهی ست که شب قدری که قران نازل شده است یعنی هزار ماه . هیچ ماهی اینگونه نیست . کسی که در این ماه نمار بخواند و روزه بگیرد و قران بخواند و تغییر نکرده باشد یعنی بعد ماه رمضان همان رفتارهای قبلی را داشته باشد، یعنی اخلاص نداشته است شرط استجابت دعا اخلاص است اخلاص هم از تقواست . تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات .

آیت الله حسینی در ادامه فرمودند : اگر شخصی روزه دار در ماه رمضان غیبت کند و دروغ بگوید این روزه تاثیری ندارد و در او تغییر ایجاد نخواهد شد .ظاهرا روزه است ولی در واقع روزه نیست .کسی که روزه میگیرد باید تمام اعضا و جوارح او روزه دار باشد .اگر خدای ناکرده انسان گناه کند قلب روزه دار می میرد. زیرا روزه دار باید آنچه که خدا تحریم کرده است انجام ندهد .کسی که در ماه رمضان دشنام می دهد با این زبان چطور دعا اثر می کند؟ .این ماه برای خودسازیست  . اگر انسان خودش را اصلاح کند آنچه که در گدشته انجام میداده دیگر انجام نمی دهد . اگر کسی برای خدا روزه بگیرد و برای خدا کار کند نماز بخواند و گناه نکند اگر قبل از ماه هم گناهکار بوده در این ماه توبه کند خدای مهربان توبه اش را می پذیرد .اما اگر خدای ناکرده فرقی در او ایجاد نکند روزه در او تاثیری داشته است .پس تطهیر نفس بهترین کار در این راه است برای خودسازی و رسیدن به خودشناسی و خداشناسی ..

پس اگر می خواهیم قلوبمان سرشار از معنویت و یاد خدا باشد ، رعایت تقوا را فراموش نکنیم .

” التماس دعا “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *