متکازین” هنر دست ایرانیهاست !

متکازین” هنر دست ایرانیهاست !

“متکازین” هنر دست ایرانیهاست

برخی از رشته های هنری صنایع دستی در حال فراموش شدن هستند چون یا کمتر دیده شده اند و نام آنها برای همه مردم ایران آشنا نیست و یا اینکه آخرین نسل از هنرمندان این رشته ها دیگر در این دنیا نیستند. مانند جوک کاری یا شرفه دوزی و متکازین.

رخی از عناوین این رشته های هنری تنها در همان استانی که رایج بوده، کاربرد و معنی دارد مانند ایزار که در قزوین به بافت پارچه سنتی به رنگ آبی برای سفره نان می گویند.

“متکازین” هم مخصوص اهالی روستایی به همین نام در مازندران است. دست بافته ای با تارهای سقید پنبه ای پر تاب، با پود زمینه و پود اضافی که نقوش را بوجود می آورد مخصوص متکازینی هاست و در گروه نساجی سنتی قرار دارد.
بسیاری از همین هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران فراموش می شوند و چون اغلب آنها هنر ظریف کاری است کسی دنباله رو احیا و یا زنده نگه داشتن آنها نیست به همین علت معرفی نمی شوند و کسی هم به سراغ آنها نمی رود. این درحالی است که متولیان صنایع دستی در ایران همواره اعلام می کنند ایران بیش از ۳۵۰ نوع هنر دستی دارد اما چه فایده که بسیاری از ایرانیان حتی نام بسیاری از آنها را نشنیده اند چه برسد به آشنایی با آنها و یا حتی استفاده از این هنر در زندگی شان.

  • جاجیم متکازین صنایع دستی روستای متکازین بهشهر در یونسکو هم ثبت جهانی شده است .

منبع: مهر

برای دیدن تصاویری از صنایع دستی متکازین کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *