گلیمچه متکازین در مسیر خاموشی

گلیمچه متکازین در مسیر خاموشی

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه ۵۹۰ مازندرانی در عرصه نساجی سنتی استان فعالیت می کنند گفت: از این تعداد بیش از ۵۰۰ نفر بافنده گلیمچه متکازین هستند.

علیزاده با بیان اینکه ۵ هزار تخته گلیمچه به ارزش ۴۵۰ میلیون تومان سالانه در مازندران تولید می شود افزود: به دلیل نبود شرکت صادر کننده توانمند در زمینه صنایع دستی، این دستبافته سنتی استان از طریق استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه،آلمان و کشورهای عربی صادر می شود.

وی بیمه نبودن ۳۵۰ بافنده گلیمچه متکازین را از دیگر مشکلات پیش روی این هنر منسوخ شده بیان و تصریح کرد: بر اساس تبصره ۶ آیین نامه اجرایی قانون بیمه صنایع دستی بافندگان بالای ۵۰ سال بیمه به آنان تعلق نمی گیرد که ازطریق شورای معاونین سازمان مرکزی در تلاشیم تاآن را مرتفع کنیم.

به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گلیمچه متکازین با قدمت ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح مقام نخست جهان را داراست که در سال ۸۹ موفق به اخذ مهر اصالت یونسکو در سال ۹۱ ثبت ملی شد.

همچنین این دستبافته در روستای متکازین از توابع بهشهر در شرق مازندران تولید می شود که متکا،زین اسب،زیرانداز،پادری،پشتی،سجاده ،کیف و سفره از جمله دستاوردهای آن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

برای حمایت و معرفی هر چه بهتر این قبیل صنایع چه راهکاری پیشنهاد می کنید ؟

2 نظرات

  1. با سلام و تشکر ازشما بابت پرداختن به این موضوعات
    ای کاش این صنایع و بعضی سنتهای قدیمی روستای ما با تلاش همگانی زنده و پابرجا بمانند .راههایی مثل برپایی نمایشگاه ، معرفی محصولات و حتی برپایی جشنواره روستایی و غیره می توانند ببه این امر کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *