معرفی کتاب در زیرخاکسترذهن / سخنان رهبر فرزانه

معرفی کتاب در زیرخاکسترذهن / سخنان رهبر فرزانه

وبلاگ ارزشی زیرخاکستر ذهن به معرفی کتابی در مورد امام جعفر صادق ع پرداختند که حتما مراجعه کنید و بخوانید

شرح حال یافتن کتاب از سوی مدیر وبلاگ جالب بود که بازنشر میکنم :

“سالهای ۸۱ الی ۸۴ که مسئوایت کتابخانه پایگاه شهید بهشتی مسجد سجادیه بهشهر را بر عهده داشتم، سپاه شهرستان بهشهر برای ساماندهی منسجم کتابخانه های پایگاه شهرستان خواست تا لیست کامل از عنوان کتاب های موجود در پایگاه همراه باذکر نام مؤلف و خلاصه ی موضوع کتاب به این نهاد مذکور ارئه دهم . اینکار بدلیل زیاد بودن کتاب ها و نداشتن امکانات رایانه ای نزدیک به یک ماه تمام به طول انجامید . آنقدر این کتاب ها را برسی کرده بودم خودم شده بودم یه پا کتاب مرجع، هرکس در مورد موضوعی تحقیقی میخواست از حفظ کتاب های مرتبط را با نام نویسنده و نام انتشارات و سال نشر معرفی میکردم ، در بین این همه کتاب های پایگاه شهید بهشتی یک کتابی وجود داشت به نام :مغز متفکر جهان شیعه نوشته ی دکتر ذبیح الله منصوری (اثرگروهی بیش از بیست مستشرق وابسته به مرکز اسلامی استراسبرگ فرانسه )که خیلی توجه ام را به خودش جلب کرده بود
این کتاب را در آن زمان که حدودا شانزده هفده سال داشتم سه بار مطالعه کردم و هرچه بیشتر میخواندم اشتیاق و وابستگی من به این کتاب بیشتر می شد. تا این که کتابخانه پایگاه بدلیل توسعه مسجد تخریب شد و آنزمان بدلیل مشغله های کاری و تحصیلی از مسئولیت کتابخانه انصراف داده بود و نمی دانم چه برسر کتاب ها آمد و از مسولین مسجد پرسیدم جواب درستی نمی دادند (حتی هفت هشت جلد کتاب را در سطل زباله مسجد پیداکردم که می خواستند با ضایعات ساختمانی و زباله ها دفن کنند که با اجازه امامت محترم مسجد و پرداخت مبلغی به عنوان کمک به مسجد آن کتاب ها را گرفتم ) خلاصه سالها در پی این کتاب (مغز متفکر جهان شیعه) بودم و جست جوی من بی نتیجه ماند ، تا اینکه مهر ماه امسال یک روز از جلوی فروشگاه کتاب های قدیمی واقع در کوچه ی موسوی خیایان امام بهشهر(کوچه محمدیه)گذر میکردم که بطور اتفاقی چشمم به ویترین این فروشگاه افتاد و این کتاب مذکور را دیدم و از خوشحالی در پوست خودم نمی گنجیدم و فروشنده که اشتیاق مرا نسبت به این کتاب دید با قیمت بسیار بالایی به من فروخت .”

دوستان و علاقه مندان میتوانند با مراجعه به سایت زیر این کتاب را دانلود کنند
http://s2.picofile.com/file/7166210214/maghze_motefaker.zip.html

با مراجعه به وبلاگ مربوطه با این کتاب بیشتر آشنا شوید .

مدیر محترم وبلاگ در مطلبی دیگر به “چرا مذهب شیعه را مذهب جعفری می گویند ؟” پرداختند :

“حضرت امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان می باشند . برای بسیاری این سؤال وجود دارد که چرا ایشان را به عنوان رئیس مذهب تشیع می شناسیم ؟ چرا امامان قبل از ایشان بویژه اولین امام شیعیان حضرت علی (ع) به عنوان رئیس مذهب عنوان نشده اند ؟
بر اساس بررسیهای بعمل آمده در تاریخ اسلام به این نکته بر می خوریم که بحث شیعه و سنی از ابتدا به شکل امروزی مطرح نبود و به طرفدادران و پیروان حضرت علی (ع) شیعیان و علویان می گفتند و اما کلمه سنی و اهل تسنن به شکل امروزی تا عصر امام صادق (ع) متداول نبود و در مقابل شیعیان همانگونه که در تاریخ می خوانیم عناوین امویان ، عباسیان . … مطرح بوده است تا اهل تسنن . اما همانگونه که تاریخ بیان می کند مذاهب چهارگانه ( حنفی ، مالکی ، شافعی و حنبلی ) در اهل تسنن در عصر امام صادق (ع) و بعد از آن شکل گرفته است .هر یک از مذاهب چهارگانه به نام رئیس و مؤسس آن نامگذاری شده است و در مقابل این چهار مذهب اهل تسنن نام مذهب جعفری با توجه به اینکه بزرگ و پیشوای این مذهب در این زمان حضرت امام جعفر صادق (ع) بودند برای مذهب شیعه متداول گشت . حال چرا نام گذاری این مذاهب در این زمان اتفاق افتاد . محققان به دو موضوع مهم در این باره اشاره می کنند که به اختصار به توضیح آن می پردازیم.
۱- نقل حدیث در زمان خلیفه دوم ( عمر) ممنوع شد و هیچ کس حق نداشت از پیامبر (ص) حدیث نقل کند و یا بنویسد و منتشر کند که در جای خود نیاز به بحث و تفسیر دارد . این ممنوعیت تا زمان عمر بن عبد العزیز که در سال ۹۹ ه ق به خلافت رسید ادامه داشت و به دستور وی ممنوعیت نقل حدیث لغو شد .در این زمان دستیابی شیعیان به احادیث پیامبر و امامان گذشته با وجود امام معصوم در بینشان که احادیث و سنت پیامبر (ص) نسل به نسل منتقل شده بود بسیار آسان بود و بالعکس چون صحابه زمان پیامبر(ص) از دنیا رفته بودند و با توجه به ممنوعیت نقل حدیث نسلهای بعدی هم به آن دسترسی نداشتند احادیث رسیده از زمان رسول خدا توسط غیر شیعیان بسیار اندک بود و بسیاری از احادیث هم جعلی بود که در زمان معاویه برای مبارزه با علویان جعل گردیده بود . از این رو تنها منبع موثق امامان شیعه بودند و چون لغو ممنوعیت نقل حدیث در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام انجام شد در اغلب کتب حدیث ما بیشترین احادیث را به نقل از این دو بزرگوار می بینیم و بیشترین احادیثی که مبنای مسائل و احکام فقهی می باشند از این دو امام بویژه امام صادق (ع) نقل شده است .
۲- عامل دومی که به عامل اول برای به بار نشستن کامل کمک کرد ایجاد فضای سیاسی خاص در زمان امام صادق (ع) بود که به علت درگیریهای بنی امیه و بنی عباس بر سر تصرف خلافت بوجود آمد و این زمان دقیقا مصادف شده بود با زمان امامت امام ششم ( ۱۱۴ تا ۱۴۸ زمان امامت امام ششم و سال ۱۳۲ سال انقراض سلسله اموی بوده است ) . امام از این دو فرصت به دست آمده نهایت استفاده را برای تبلیغ مذهب تشیع و بیان احکام فقهی اسلام را با تشکیل کلاسهای درس که تعداد دانشجویان ایشان را در مدت امامتشان بالغ بر ۴۰۰۰ نفر می دانند اقدام نمودند و حتی دو نفر از رؤسای مذاهب اهل تسنن یعنی ابو حنیفه و مالک بن انس در نزد ایشان درس می خواندند .و شافعی و احمدبن حنبل هم از شاگردان شاگردان ایشان محسوب می شوند .
لذا با توجه به مطالب فوق و اوج گسترش معارف اسلامی و فقه و احکام اسلام بخصوص شیعه در زمان حضرت امام صادق (ع) ، مذهب شیعه از آن زمان به بعد به عنوان مذهب جعفری نامیده شد .
آن چه در این خلاصه مرقوم شد فقط برای پاسخ گویی مختصر بود و یقینا محققین و پژوهشگران عزیز به این مقدار بسنده نمی کنند و از منابع بسیار ارزشمندی که وجود دارد استفاده کامل خواهند کرد .”

تشکر می کنیم از مدیر محترم وبلاگ که با مطالب زیبا و آموزنده  بروز هستند .

سایت جبل النور نیز با گزیده ای سخنان رهبر معظم انقلاب بروز کردند :

“در سالروز میلاد با سعادت پیامبر اعظم (ص) و ولادت امام صادق(ع)، جمعی از مسئولان کشور، میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و گروه‌هایی از مردم با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
گزیده ای از بیانات حضرت امام خامنه ای (س) در دیدار با شرکت کنندگان کنفرانس بین‌المللى وحدت اسلامى‌:
همین قدر که ملتهای مسلمان کنار هم باشند این به دنیای اسلام و شخصیت امت اسلامی عظمت میبخشد/ امسال در اربعین دیدید میلیونها انسان کنارهم قرار گرفتند و این حرکت عظیم در دنیا انعکاس پیدا کرد و آن را تعظیم کردند.
دستهای تفرقه افکن میان شیعه و سنی به سرویسهای جاسوسی دشمنان اسلام میرسد/ نه تشیعی که با mi6 انگلیس ارتباط دارد، شیعه است و نه تسننی که مزدور cia آمریکا باشد، سنی است؛ بلکه هر دو ضد اسلامند.
بعضی از دولتهای منطقه مبنای سیاست خارجی خود را معارضه با ایران قرار دادند؛ این اشتباهی بزرگ و خلاف عقل و حکمت است/ به عکس، ایران سیاست خودرا مبتنی بر دوستی باملتهای مسلمان همسایه قرار داده.
حادثه عجیبی بود حادثه اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و اهل بیت به خیال خود مسدود کرده بودند/ لازم میدانم از دولت عراق و ملت و عشایر عراق بدلیل فداکاری و خدمت در این آزمون بزرگ تشکر کنم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *