نیم نگاهی به کتابخانه روستا در هفته کتاب

نیم نگاهی به کتابخانه روستا در هفته کتاب

کتابخانه-متکازین

تا بحال چند بار به کتابخانه روستا مراجعه کرده اید ؟
آیا در مدت اقامت خود در روستا از کتابخانه روستا کتابی به امانت گرفته اید ؟
آیا به کتابخانه روستا کتابی هدیه کرده اید ؟
هفته ای که گذشت هفته کتاب و کتابخوانی نام داشت به همین بهانه نگاهی می اندازیم به کتابخانه روستا.
به گواهی تاریخ بزرگترین تمدن ها و بزرگترین عالمان و اندیشمندان در شرایط و محیط سخت و جانکاه و فشارهای طاقت فرسای زندگی ظهور کرده اند. بعنوان مثال حافظ، سعدی و مولانا که بدون تردید از مهمترین شاعران و عارفان ایران وجهان به شمار می آیند، در دوره بسیار بغرنج استیلای مغولان و ترکان درخشیده اند. حتی در دوران معاصر نیز متفکران و دانشمندان بزرگ نیز اغلب از روستاها و دهات دور افتاد کشور با کمبود امکانات و شرایط سخت معیشت و مشکلات فراوان به درجات عالی علمی نائل گردیدند . نمونه بارز در متکازین حضرات آیات عظام نصیری ، شریفی ، نصیری ، جباری و دیگر علمای بنام روستا هستند که رشد کردند و مایه افتخار روستا و منطقه شدند .با این مقدمه بخوبی می توان اهمیت کار کتابخانه های روستای را درک کرد . این کتابخانه ها با خدمات مفید به این انسانها می توانند گامهای بیسار مهمی در جهت رشد علم و دانش و ظهور اندیشمندان بزرگ بردانند.
کتابداران با هماهنگی با مدارس شبانه روزی و سایر مدارس که در روستاهای مجاور کتابخانه واقع شده اند ، بعد از انتخاب کتابهای مفید در گروهای سنی مختلف ، منابع با یک ساک دستی به مدارس مورد نظر انتقال داده و با حضور در مدارس ضمن معرفی بعضی از منابع با اهمیت کتابها را در اختیار مراجعه کنند گان قرار می دهد .
از مزایای این طرح ترویج فرهنگ کتابخوانی ، امانتداری ، انتقال علم و دانش در بین دانش آموزان و …. می باشد . حتی می شود با هماهنگی مدیران مدارس و کتابخانه ها مسابقه ای طرح کرد تا ضمن تشویق به کتابخوانی ، انگیزه ای مضاعف نیز ایجاد کرد .
هر کاری شدنی ست ، فقط همت می خواهد و همکاری .
شما برای بهتر شدن عملکرد کتابخانه روستا چه پیشنهادی دارید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *