دیدگاه اسلام به برگزاری مراسم عقد در مساجد از نگاه استاد اخلاق

دیدگاه اسلام به برگزاری مراسم عقد در مساجد از نگاه استاد اخلاق

بر اساس آموزه های قرآنی «مسجد» مهم‌ترین و بنیادی‌ترین پایگاه عبادی و اجتماعی اسلام و محل مراجعه مردم برای طرح مسایل شرعی و فراگیری کلام خدا و آموزه‌های اهل بیت (ع) است. این پایگاه برای حفظ ارتباط خود با مردم، ناگزیر از هماهنگی با رویدادهای تازه، فناوری‌های نو و تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه است. البته شاید جمع میان این سازگاری و همراهی با دستورات دین مقداری دشوار باشد.
به گزارش خبرگزاری شبستان ، گاهی برخی از اقدامات و فعالیت های مرتبط با مساجد، زمینه ساز بروز بدعت های نادرست و برخلاف روح و دستور شرع می شود. از سوی دیگر این موضوع مطرح است که اگر مساجد به روز و نوآور نباشند، چگونه در جذب نسل های تازه و حفظ نسل های قدیم نمازگزاران و مومنین موفق خواهند بود؟! موضوعاتی مانند برگزاری مراسم عقد در مسجد، ساخت مساجد با رنگ و شکل تازه و جذاب و حضور و فعالیت حداکثری بانوان در این پایگاه دینی، در جامعه بسیار مطرح است.

آیت الله حسینی مازندرانی
خبرنگار مسجد خبرگزاری شبستان طی سلسه گفت و گوهایی با برخی فقها و مجتهدین این موضوع را پیگیری کرده است که در این فرصت، مشروح گفت و گو با آیت‌الله سید رضا حسینی مازندرانی؛ نماینده مراجع معظم تقلید و تولیت و امام جماعت مدرسه علمیه و مسجد امام حسین (ع) شهرری، از نظرتان می‌گذرد.
آیت‌الله حسینی مازندرانی برگزاری مراسم عقد در مساجد به شرط دست نزدن و شادی نکردن غیر متعارف را بلا اشکال دانست و گفت: بهتر است این مراسم در قسمتی از مسجد باشد که صیغه مسجد بر آن خوانده نشده باشد. با این وجود، اصلِ برگزاری مراسم عقد در مسجد، جایز است.
ساخت هیچ بنایی، تشبه به دیگران نشود
وی با اشاره به ساخت مساجدی متفاوت با معماری سنتی و متعارف و استفاده از رنگ های نامتناسب با روح عبادت، افزود: ساخت هیچ بنایی به ویژه مسجد توسط مسلمانان نباید شبهه تشبه به دیگران (سایر ادیان) را ایجاد کند.
تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: ساخت مساجد شبیه معابد سایر ادیان مانند کلیسا، کنست و … می‌تواند موجب تقویت آن‌ها و تضعیف اسلام شود که مطمئنا جایز نیست.
معماری مساجد، ساختار نمایشی پیدا نکند
وی اضافه کرد: معماری و روح حاکم بر مساجد باید متناسب با روح عبادت و دستور شرع مقدس باشد و ساختار نمایشی پیدا نکند زیرا موجب دور شدن اندیشه مردم از ذکر خدا می‌شود.
حسینی مازندرانی، داد و ستد در مسجد به شرط رعایت ضوابط شرعی و دستورات دین را بلا مانع دانست و ادامه داد: زمانی استفاده از موسیقی در برخی مساجد رایج شد که بنده به شدت مانع ورود ادوات موسیقی به مسجد امام حسین (ع) شدم و این بدعت به تدریج حذف شد.
ائمه جماعات در برابر بدعت‌ها بایستند
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ائمه جماعات و مسئولین فرهنگی باید در برابر بدعت‌ها بایستند هرچند گاهی غفلت‌هایی روی می‌دهد. برای مثال، امام خمینی (ره) در اواخر عمرشان طی پیامی تصریح فرمودند عکس‌های بنده از مساجد حذف شود و هر جا دیده شد، حتما مردم بردارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد نوآوری و خلاقیت در مساجد مطلوب است به شرط اینکه اولا حرمت آن ها حفظ شود و ثانیا رفتار و اقدامی برخلاف حکم شرع مقدس روی ندهد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *