مختصری از زندگینامه استاد اخلاق آیت الله حسینی مازندرانی موسس حوزه علمیه + تصاویر

مختصری از زندگینامه استاد اخلاق آیت الله حسینی مازندرانی موسس حوزه علمیه + تصاویر

روستای خوشنام متکازین از دیرباز به سرزمین علم و شهادت مشهور بوده است . از این خطه کوچک علمایی بزرگ و شهدایی گرانقدر پرورش یافتند که توانستند درخت اسلام را آبیاری نمایند .

در گذشته به زندگانی علمایی همچون مرحوم آیت الله نصیری (ره) و مرحوم آیت الله جباری (ره) پرداختیم . در این نوشته قصد داریم نیم نگاهی بیندازیم به شخصیت علمی و فقهی یکی از علمای بنام روستای متکازین تا ان شالله توانسته باشیم دینمان را در شناساندن چنین علمایی ادا کرده باشیم . ان شالله …

index.jpeg02

حضرت آیت الله حاج سید رضا حسینی مازندرانی(بنیانگذار و مسئول مسجد و حوزه علمیه امام حسین (ع) شهرری و استاد اخلاق حوزه )

آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی سابقه ای دراز در مبارزه با طاغوت و نشر و توزیع منویات امام خمینی رحمت الله علیه دارد. آیت الله حسینی مازندرانی که دارای اجازات از بسیاری مراجع معظم تقلید از جمله آیات عظام خوئی(ره)، بروجردی(ره)، مقام معظم رهبری، گلپایگانی(ره)، مرعشی نجفی(ره)، شاهرودی(ره)، فاضل لنکرانی(ره)، مکارم شیرازی(ره)، نوری همدانی(ره)، علوی گرگانی و  … است، خدمات بسیاری قبل از انقلاب برای تعمیر و نگهداری تعدادی از مدارس علمیه تهران از جمله فیلسوف الدوله (آیت الله حق شناس)، اقصی، محمودیه  و همچنین تأسیس مساجدی مانند سیدالشهدای شهرری، جامع متکازین و مسجد روستای برما  مازندران، و برخی امور دینی، فرهنگی، بهداشتی و رفاهی در برخی  از نقاط دیگر کشور داشته است.
آیت الله حسینی مازندرانی مقدمات را از خدمت آیت الله کوهستانی(ره) در بهشر مازندران استفاده کرد و برای تحصیل سطوح عالی حوزوی و همچنین درس خارج عازم قم شد و در آن شهر مقدس، سطوح را از محضر آیات سبحانی(ره)، سلطانی طباطبایی بروجردی(ره)، مشکینی(ره)، ستوده(ره)، اعتمادی(ره)، و خارج را از آیات عظام امام خمینی (ره)، میرزا هاشم آملی(ره)، گلپایگانی(ره)، مرعشی نجفی(ره)، و … بهره مند شد و تاکنون نزدیک به هزار طلبه برای ترویج و تبلیغ معارف و ارزش های اسلامی تربیت کرده است.
وی از نقش سترگ ولی فقیه در تأمین امنیت و تداوم راه انقلاب سخن گفت و تأکید کرد: به برکت ولی فقیه هیچ کشوری به اندازه ایران دارای امنیت و رفاه نیست همچنان که بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی منطقه به دلیل نداشتن ولی فقیه و رهبر الهی، همه روزه دچار ناامنی هستند. حجت الاسلام والمسلمین حسین مازندرانی طلاب را به جدیت در تقوی، اخلاص و قصد قربت توصیه کرد و خاطراتی از تنی چند از مراجع بیان داشت. در ادامه متن کامل این گفتگوی صمیمی و جالب انگیز تقدیم میشود.
تلاش بسیار برای تأسیس و نگهداری تعدادی از مساجد و مدارس علمیه
مؤسس و مسئول مدرسه علمیه امام حسین (ع) گفت: این مدرسه را بعد از پیروزی انقلاب تأسیس کردم و البته قبل از انقلاب نیز در تجهیز و تعمیر مدارسی مانند فیلسوف الدوله (آیت الله حق شناس)، اقصی، محمودیه و … تلاش بسیاری داشتم که در این میان بیشترین تلاش را برای ایجاد و گسترش فضاهای رفاهی مدرسه فیلسوف الدوله داشته ام.
وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب، مسجد امام حسین (ع) را در شهرری تأسیس کردم و بعد از انقلاب نیز تصمیم گرفتم مدرسه ای به همین نام برای تربیت طلاب و علمای دین راه اندازی کنم.
طلابی که از نافله شب، مدد میگیرند
آیت الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه طلاب این مدرسه همه نمازها را به جماعت در این مسجد می خوانند، خاطرنشان کرد: تعداد بسیار زیادی از طلاب در نیمه های شب برای اقامه نماز بیدار شده، مشغول تهجد و راز و نیاز با خداوند می شوند، سپس نماز صبح را اقامه کرده و بعد از آن دعای عهد و زیارت عاشورا می خوانند که همه اینها برای توفیق یافتن یک طلبه مفید است.
امام جماعت مسجد امام حسین (ع) شهرری افزود: برای آنکه یک طلبه در مسیر خدمتگزاری به دین، مردم و انقلاب اسلامی موفق باشد باید مقید به نماز شب، زیارت عاشورا و زیارت جامعه باشد همچنان که امام زمان (عج) شیعیان را به این سه عبادت توصیه کردند.
تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) با تاکید بر اینکه طلبه در صورت افزایش اخلاص و ارتباطش با خداوند به سوی گناه و فساد کشیده نمی شود، اظهار داشت: نافله شب موجب افزایش رزق، نورانی شدن چهره، طول عمر و … میشود.
وی تصریح کرد: اینکه انسان در دل شب بیدار شده و در گوشه ای خاصه مسجد مشغول تهجد و راز و نیاز شود موجب موفقیت او می شود.
از سخنرانی در شهرری تا دستگیری توسط ساواک
آیت الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه بنده قبل از انقلاب توسط آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی از مراجع معظم تقلید برای تبلیغ و سخنرانی به شهرری آمدم، خاطرنشان کرد: بعد از آنکه مردم تحت تاثیر منبر بنده قرار گرفتند اجازه ندادند به قم برگرد و آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی (ره) به بنده فرمودند در شهرری ماندگار شوید؛ به ایشان گفتم یکی از مسئولان آن مسجدی که برای تبلیغ رفتم ساواکی است و مرا خیلی اذیت می کند لذا اگر اجازه دهید برگردم اما ایشان فرمودند با توجه به استقبال گسترده مردم از شما، در شهرری بمانید.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شهرری مسجدی به نام امام حسین نبود تصمیم گرفتم مسجدی به این نام بنیان گذارم هرچند از سوی مأموران طاغوت بسیار اذیت شدم.
نماینده آیت الله گلپایگانی در شهرری با اشاره به اینکه بنده در ساخت چند مسجد از جمله مسجد سیدالشهدای شهرری و مسجد جامعی در مازندران و … خدماتی داشته ام، تصریح کرد: مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی از شهرری و ورامین گرفته تا حسن آباد و قیامدشت بر عهده من بود و همچنین با حکمی از طرف برخی از بزرگان از جمله آیت الله مشکینی دادگاه انقلاب اسلامی را در شهرری تأسیس کردم.
سالهای حضور در جبهه های حق علیه باطل: دستان آویزان رزمنده
موسس و مسئول مدرسه علمیه امام حسین (ع) با تاکید بر اینکه در طول هشت سال جنگ تحمیلی این مسجد و مدرسه، پایگاهی برای اعزام نیروها و تامین اقلام و اجناس مورد نیاز جبهه ها شده بود، خاطرنشان کرد: بنده در دوران دفاع مقدس در بسیاری از جبهه ها از جمله خرمشهر، اهواز، کردستان، دشت عباس و … حضور داشتم و حتی در زمان آزادسازی خرمشهر در آنجا بودم؛ یکی از صحنه هایی که در ذهنم ماندگار شده است دستان آویزان شده یکی از رزمندگان است در حالی که هیچ احساس شکایت و یا ناراحتی نداشت.
وی با اشاره به اینکه بنده مدتی از مسئولان مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) بودم، گفت: به اعتقاد بنده باید همه حوزه ها زیر نظر مقام معظم رهبری باشد زیرا ایشان به منزله خلف صالح امام خمینی (ره) و ولی فقیه هستند.
وی ادامه داد: هرچه طلبه تربیت شود برای خدمت به دین و انقلاب است؛ البته طلاب باید مطیع ولی فقیه باشند همچنان که امام خمینی (ره) فرمودند پشتیبان ولی فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد.
عشق به امام و رهبری، خنثی کننده توطئه های دشمن
وی با تاکید بر اینکه الحمدالله با گذشت ۳۶ سال از عمر انقلاب عشق و محبت مردم به نظام، انقلاب، امام و مقام معظم رهبری بیشتر شده است، اظهار داشت: این در حالی است که دشمن تبلیغات سوء بسیاری برای جدایی مردم از انقلاب انجام داده است.
امام جماعت مسجد امام حسین (ع) شهرری تصریح کرد: به برکت نفس پاک امام و مقام معظم رهبری، راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بسیار باشکوه تر از سال های گذشته برگزار شد همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند: دشمن در ۲۲ بهمن ضربه متقابلی از مردم دریافت می کند.
مؤسس و مسئول مدرسه علمیه امام حسین (ع) شهرری خاطرنشان کرد: اساس و ریشه انقلاب روحانیت بود و در رأس آنان امام خمینی (ره) بودند و بعد از ایشان مقام معظم رهبری عهده دار زعامت انقلاب اسلامی هستند.
نقش ولی فقیه در امنیت کشور
وی ادامه داد: به برکت ولی فقیه هیچ کشوری به اندازه ایران دارای امنیت و رفاه نیست همچنان که بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی منطقه به دلیل نداشتن ولی فقیه و رهبر الهی، همه روزه دچار ناامنی هستند.
آیت الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه اگر خدای ناکرده روزی پشتیبان ولی فقیه نباشیم دچار مشکلات متعددی خواهیم شد، اظهار داشت: هر کشور دیگری بود بی شک تحت تاثیر تحریم های بسیار دشمن قرار می گرفت اما به دلیل ارتباط با امام زمان (عج)، دعای مؤمنان و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری کشور و انقلاب حفظ شده است.
وی خاطرنشان کرد: امام (ره) فرمودند: “به من نگویید رهبر، بلکه بگویید خدمتگزار”، لذا باید مسئولان بر همین سیاق و به تبعیت از رهبر کبیر انقلاب اسلامی، قدردان مردم باشند و برای رفع مشکلات آنان تلاش کنند.
وی با بیان اینکه مهمترین مشکلات فعلی کشور، تورم و بیکاری است، تأکید کرد: باید دولت و مسئولان برای رفع این مشکلات تلاش کنند.
خاطره ای جالب انگیز از آیت الله محمدتقی ستوده
این شاگرد برجسته مراجع تقلید در بخش دیگری از این گفتگو خاطره ای جالب از آیت الله ستوده نقل کرد: روزی آیت الله محمدتقی ستوده که بنده لمعه را نزد ایشان می خواندم بعد از اتمام درس فرمودند: آقایان طلاب! فرزند بنده درگذشت، با این وجود بنده برای تدریس آمدم وحالا که کلاس تمام شد اگر اجازه بدهید خدمتتان مرخص شوم.
وی ادامه داد: جای خالی مراجع و علمای بزرگی همانند آیات مشکینی، ستوده، میرزا جواد آقا تبریزی، اعتمادی، گلپایگانی، مرعشی نجفی، کوهستانی و … در حوزه ها احساس میشود البته علمای بزرگواری حضور دارند که منشأ معنویت و علم در حوزه ها هستند.
این استاد حوزه در همین ارتباط با اشاره به شخصیت علمی واخلاقی آیت الله سلطانی گفت: ایشان از اوتاد بودند و با وجود اینکه در درجات علمی و اخلاقی والایی بودند، بسیار به طلاب احترام می گذاشتند.
اهمیت تقویت بعد اخلاقی و معنوی طلاب
آیت الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه یکی از ضروریات اصلی حوزه ها درس اخلاق است، خاطرنشان کرد: باید حوزه ها از جنبه معنوی تقویت شوند هرچند در بعد مالی نیز طلاب نیاز به رسیدگی دارند.
مسئول مدرسه علمیه امام حسین (ع) با بیان اینکه امام (ره) فرمودند: آقایان علما! ذی طلبگی را حفظ کنید، عنوان کرد: امام خمینی (ره) اجازه ندادند دولت به حوزه کمک کند حتی با وجود اینکه دولت، اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی مازندرانی با بیان اینکه چون نیت امام پاک بود انقلاب پیروز شد، اظهار داشت: هیچکس باور نمی کرد نظامی ۲۵۰۰ ساله نابود شود.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه طلاب تقوای الهی را رعایت کنند، گفت: تقوا بهترین سرمایه است همچنان که قرآن کریم می فرماید انا اکرمکم عند الله اتقاکم.
طلاب، اخلاص، تقوی و قصد غربت را جدی بگیرند
آیت الله حسینی مازندرانی با تاکید بر اینکه اگر طلبه ای تقوا داشته باشد امورش به خوبی منتهی می شود، تصریح کرد: اگر کسی اخلاص، تقوا و قصد غربت داشته باشد خدا امورش را حل می کند همچنان که امور مدرسه علمیه امام حسین (ع) در نتیجه این سه ویژگی اداره می شود.
موسس و مسئول مدرسه علمیه امام حسین (ع) در پایان خاطرنشان کرد: انسان در نتیجه اخلاص، تقوا و قصد قربت به همه چیز می شود و اگر اینها نباشد، موفق نخواهد شد.”گفتگو از:سایت شبستان”

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(1)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(2)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(3)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(4)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(5)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(6)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(7)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(8)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(9)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(10)

آیت-الله-حسینی-مازندرانی-(11)

آیت الله حسینی مازندرانی (1)

آیت الله حسینی مازندرانی (2)

آیت الله حسینی مازندرانی (3)

آیت الله حسینی مازندرانی (4)

آیت الله حسینی مازندرانی (5)

آیت الله حسینی مازندرانی (6)

آیت الله حسینی مازندرانی (7)

آدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) :  شهرری – سی متری خیابان امام‌حسین(ع)- روبروی سپاه پاسداران- خیابان شهید صاحب‌الزمانی – کوچه ۱۴ –  جنب مسجد امام‌حسین(ع) 

لازم به ذکر است هر هفته دو جلسه درس اخلاق در حوزه توسط این استاد برجسته اخلاق برگزار می گردد .

7 نظرات

  1. علی

    با سلام البته همه مخلوقات آیت الله هستند (نشانه های خدا) ولی در بحث حوزه و مسائل فقهی موضوع کمی متفاوت می شود به هر کسی آیت الله گفته نمی شود البته شاید ایشان اجازه اجتهاد داشته باشند و حقیر بی اطلاع باشم موفق و سربلند باشید

    1. سردبیر

      اولا سلام .
      دوما : باید بعنوان یک متکازینی احترام همدیگر را نگه داریم و حرمت هم را حفظ کنیم . از همگان انتظار می رود بدون اطلاع سخنی نگوییم تا خدای ناکرده دچار گناه شویم .
      یکی از آخرین کارهای ایشان پیگیری در مورد اجرای آسفالت در برخی کوچه های محل بود که اگر پیگیری ایشان نبود ، شورای محترم روستا حالا حالاها آنجا را آسفالت نمی کرد . (شما همین جاده یوردره را ببینید ، چند وقت است اینطوری رها شده است . چرا آسفالت نمی کنند !!)
      در ضمن تلاش کنیم افراد و بزرگان روستا را تا زمانی که زنده اند قدر بدانیم ، نه اینکه بعداً دندان حسرت بگزیم .

      موید و منصور باشید .

      1. سید محمد قاسم حسینی

        سلام علیکم،
        واقعاً ، یکی از اشخاص مهم روستای متکازین که برای آبادانی روستا زحمات زیادی کشیدنند .و هنوز هم کمتر کسی است که اطلاعی از کار های شایسته ای که ایشان برای این روستا انجام داده اند، داشته باشدو قدردان زحمات ایشان باشد.شاید هم یکی از دلایلی که اقدامات ایشان را کمتر کسی میداند،این باشد که آیت الله حاج سید رضا حسینی سعی درمخفی کردن کار های نیک و عدم تبلیغات شخصی و عدم ریا کاری دارد.
        انشاءالله خداوند این اشخاص مهم را برای ما حفظ کند تا بتوانیم با همدلی و مهربانی ،زیر سایه پرچم جمهوری اسلامی ایران،سربلند زندگی کنیم.

  2. ســـید

    سلام و عرض ارادت خدمت تمامی عزیزان
    من جمله عزیز دلمون سردبیر هوشیار و آگاه که لازمه جبران زحماتشون همکاری صمیمانه محلی های گرامی جهت رشد هر چه بیشتر سایت هست، ان شاءالله متوجه این زحمات باشیم و خدای متعال را سپاسگزار.

    از زحمات صادقانه سردبیر محترم جهت جمع آوری و معرفی هرچه بهتر بزرگواران روستا که به حق و انصاف جای تقدیر داره که بگذریم
    به نقد ها واظهار لطف هایی ک گاهی توأم با تفسیر به رای هست میرسیم
    که بسی جای تأمل و توجه داره .. .

    دوست عزیزمون علی آقا جمله ای نوشتند راجع «آیت الله»
    و بزرگواری با نام ASA کلیدواژه ای سوالی راجع این لقب نوشتند !

    لازم به ذکر است مطلبی که درباره آیت الله نوشته شده صحیح یا بهتره بگیم کامل نیست.
    به افراد به مجرد اتمام درس خارج و اجتهاد آیت الله گفته نمی شود بلکه آیت الله فردی است که پس از رسیدن به اجتهاد سالهای متمادی به تدریس اشتغال داشته و در فقه واصول مبرز شود که حداقل به ۲۰ سال زمان نیاز دارد نکته دیگر این که تصور نشود این القاب به شکل کلاسیک مثل درجات دانشگاهی به افراد اعطا می شود بلکه کاملا غیر رسمی است چه بسا معلومات فردی در حد یک آیت الله است اما به دلیل غیر مشهور بودن این لقب را ندارد.
    و …

    متذکر شویم که سخن گفتن و خطابه کردن بدون عمل کافی نبوده و مبین درجه فرد نخواهد بود
    بلکه عمل عامل شناخت درجه محسوب می شود همانطور که عالم را با عمل صالح و خالص معرفی می کنند.

    بهتر است ملاک قضاوت عملکرد و سوابق فرد باشد البته با دید مثبت
    چه بسا بودند و هستند کسانی ک سابقه خوبی نداشته باشند.

    – سردبیر محترم ! گرچه باتوجه به ضیق وقت کمتر فرصت بهره بردن از سایت خوبتون نصیبمون میشه ‌،اما بسیار مشتاقم که راه ارتباطی مجازی عامل تبادله اطلاعات علمی و …
    مابین بزرگان هم محلی ک در جامعه در حال خدمت می باشند باشه
    و نهایت در مسیر بالندگی و نمو در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی روستا که همیشه مورد توجه آیت الله جباری بوده قرار بگیره.

    عاقبتتون بخیر باشه.. .

  3. مرتضی

    به نام خدا

    سلام علیکم
    ایشان جزو شخصیت های بسیار قابل احترام در شهرری و قم هستند.
    اخبار متعدد ایشان در رسانه های مختلف اعم از خبرگزاری شبستان، خبرگزاری مهر، خبرگزار ی ایکنا، خبرگزاری راگا، خبرگزاری حوزه، سایت خبری وارث و …. هفته نامه حریم امام، موید این حقیقت است.
    برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با بنده در ارتباط باشید.

    morteza.khajvand@yahoo.com

    موفق باشید
    التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *